Pressemelding: 8. mars: The Body Shop støtter voldsutsatte kvinner

Pressemelding: 8. mars: The Body Shop støtter voldsutsatte kvinner Fra Den internasjonale kvinnedagen og tre uker fremover står The Body Shops butikker frem som kampanjesentre for innsamling av penger til Krisesentersekretariatet. Med plakater, brosjyrer og annet materiell fokuserer The Body Shop på at menns vold mot kvinner er et av verdens aller største problemer når det gjelder brudd på kvinners menneskerettigheter. Kampanjens tema er "Ekte kjærlighet er fri for vold". Krisesentrene i Norge gjør en uvurderlig innsats for å beskytte og støtte voldsutsatte kvinner og deres barn. De har erfart at skal reetableringsprosessen lykkes, trenger mange oppfølging etter krisesenteroppholdet. Dette innebærer blant annet støtte til å skaffe seg egen bolig og selvstendig økonomi, samt videreutvikle sosiale nettverk og muligheter for livsutfoldelse på selvstendig grunnlag. The Body Shops innsamlede midler vil bli brukt til skolering av alle landets krisesentre innen denne problemstillingen. The Body Shop selger pins til 10 kroner stykket, og samler inn brukte mobiltelefoner for gjenbruk som gir kr. 30,- pr. stk. til Krisesentersekretariatet. I tillegg får man mye informasjon om hvor alvorlig problemet er, og hvor man kan få hjelp. Flere steder bidrar det lokale krisesenteret til med informasjonsformidlingen i butikkene. Offentlige toaletter som informasjonskanal "Vi har tidligere satt klistremerker med tlf.nummer til nærmeste krisesenter på innsiden av dørene på offentlige toaletter, og tenkt at det var en ganske god kanal for den typen informasjon," uttaler Vanvik. "Vi har derfor valgt å bruke plakatplasser på toaletter i de største byene for å fortelle om kampanjen. Dersom de trenger hjelp, oppfordres kvinner til å kontakte krisesenteret - og menn til å kontakte Alternativ til vold." Minimum kr. 50.000,- Informasjonsdirektør Hilde Vanvik i The Body Shop i Norge håper at de rundt 30 butikkene vil klare å samle inn kr. 50.000,- de første tre ukene av kampanjen, og denne kampanjen vil uansett fortsette i en stillere form helt frem til sommeren. "Kampen mot menns vold mot kvinner er en av The Body Shops absolutt største fanesaker, og vi ser frem til å kunne gjøre nok en innsats i dette arbeidet," uttaler Vanvik. "Kundene våre er utrolig positive når vi har slike kampanjer, og i år vil de også få små takkekort når de bidrar." For mer informasjon, kontakt Hilde Vanvik på 90 08 94 83 www.the-body-shop.no www.krisesenter.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no