The Body Shop og Durex oppfordrer: Bruk kondom!

Report this content

På verdensbasis blir daglig mer enn 3000 ungdommer mellom 15 og 24 år smittet med HIV. Gjennom kampanjen Yes yes yes – si ja til sikker sex oppfordrer The Body Shop og MTV ungdom til å ha sikker sex. Med seg på laget har de Durex, som blant annet har gitt kondomer til alle The Body Shop butikkene i Norge. ”Vi oppfordrer ikke ungdom til å ha sex, men oppfordrer dem til å sørge for at de har sikker sex hvis de først skal ha sex,” sier communication manager Camilla Karstensen fra The Body Shop

Få bruker kondom i Norge
I henhold til produktsjef Karina Solheim i Durex vet man for lite om kondombruk i Norge, og det er en klar mangel på myndigheters involvering på dette feltet. ”Den siste undersøkelsen vi har om nordmenns sex- og kondomvaner er fra 2005, og her var nordmenn mest tilbøyelig til å ha ubeskyttet sex. Tradisjonelt har Norge og Norden generelt vært på bunn når det gjelder kondombruk, men utviklingen er positiv hvor vi ser at de yngre snakker mer åpent om temaet, aktivt søker informasjon om sikker sex og samtidig tar ansvar ovenfor seg selv. Det er allikevel viktig å fortsette dette arbeidet med å oppmuntre ungdom til å ta ansvar for sin egen og sin seksualpartners helse."

Ikke flaut med kondom!
”For å gjøre det mindre flaut å snakke om kondomer, har vi en designkonkurranse hvor man kan lage forslag til sin en kondompakke, sier Camilla Karstensen. ”Her er det bare å sette fantasien i sving,” oppfordrer Solheim. ”Vi gleder oss til å se mange spennende forslag! Kanskje noen til og med blir satt i produksjon.”

Tips for sikker sex
• Ikke gjør noe du ikke vil.
• Føl deg aldri presset til å ha sex.
• Hvis du ikke har kondom, ikke ha sex.
• Snakk om prevensjon med partneren før dere har sex.
• Lær den riktige måten å bruke et kondom på.
• Snakk om HIV og hvordan sykdommen spres.
• Hvis du har hatt ubeskyttet sex, oppsøk lege eller klinikk for seksuell helse. Husk at helsepersonell har taushetsplikt.

Leppepomade med ekstragevinst
”Nå kan du både få myke lepper og samtidig være med i kampen mot HIV,” sier Karstensen. 40 kroner fra hver Tantalising Lip Butter (kr. 74,-) går til Staying Alive Foundation som arbeider med globale, forebyggende tiltak mot HIV og AIDS rettet mot ungdom.

Yes Yes Yes – si ja til sikker sex startet 23. mars. Kampanjen er synlig i alle The Body Shop butikker, og MTV sender reklamefilmer for å støtte kampanjen.
For å vite mer se www.the-body-shop.no, www.yestosafesex.com og www.staying-alive.org

Kontaktperson for The Body Shop: Camilla Karstensen, Mobil: (+ 47) 988 21 694, Tlf: 67 59 28 68, camilla@the-body-shop.no

Kontaktperson for Durex: Karina Solheim, Mobil: (+47) 909 36 012
Tlf: 67 59 28 68, karina.solheim@bonaventurasales.no

Kontaktperson for MTV Nordic: Rebecca Crusoe, Mobil: +46(0)70 279 54 Tlf:+46(0)8 506 780 68, crusoe.rebecca@mtvne.com

Kommentar:
The Body Shop International plc er det originale etiske kosmetikkfirmaet som nå har over 2500 butikker i mer enn 60 land over hele verden. The Body Shop leter kontinuerlig etter fantastiske naturlige ingredienser fra hele verden for å gi deg effektive produkter som fremhever din naturlige skjønnhet. Vi streber etter å bruke planetens ressurser på en forsvarlig måte, og vi leter etter førsteklasses naturlige materialer og ingredienser for å bruke dem i våre produktserier. Vi er fremdeles ledende innen sosial ansvarlighet, ved blant annet å kjøpe bærekraftig palmeolje, samle inn penger til forebyggende tiltak mot HIV/AIDS, samt støtte fattige samfunn gjennom Solidarisk Handel, vårt eget program for rettferdig handel. I mer enn 30 år har The Body Shop ment at selskaper har makten til å skape positive endring I verden. Vår unike filosofi er drivkraften bak alt vi gjør, og det gjør det mulig for kundene våre å være aktivister ved å velge våre produkter. Dame Anita Roddick sa: “Aktivisme står ikke oppført på produktene til The Body Shop, men det er en ingrediens i produktene på lik linje med bergamot og hampfrøolje.”

MTV Networks International: MTV Networks International inkluderer multimediaselskapet MTV: Music Television, VH1, Nickelodeon, TMF (The Music Factory), VIVA, Flux, Paramount Comedy, Comedy Central, Game One og IFILM. MTV Networks merkevarer blir på verdensbasis sett i mer enn 508.3 millioner husholdninger i 160 land og på 32 språk via 142 lokalt drevne TV-kanaler og mer enn 300 digitale media. Selskapets eiendommer omfatter også eierskap i tv-syndikasjon, digital media, forlag, hjemmevideo, radio, innspilt musikk, lisensering & merchandising og to filmdivisjoner, MTV Films og Nickelodeon Movies. MTV Networks er en del av Viacom Inc. (NYSE: VIA, VIA.B).

Staying Alive Foundation: Lærer ungdom å beskytte seg mot HIV og AIDS. I tillegg har organisasjonen forpliktet seg til å bekjempe stigmatisering og diskriminering av HIV- og AIDS-smittede. Organisasjonen bruker de innsamlede midlene til å dele ut pengepremier, kjent som Staying Alive Award, til grasrotorganisasjoner som driver HIV-forebyggende opplysningsarbeid blant ungdom. Fellestrekket for alle ungdomsprosjektene er at de drives etter ”peer to peer”-prinsippet, det vil si at ungdom kommuniserer med ungdom om HIV og AIDS på de unges premisser.

Durex Network: Durex Network ble etablert i 2005 for å videreføre og effektivisere Durex sitt sosiale engasjement. Hovedprinsippet bak organisasjonen er å øke folks forståelse og bevissthet til sikker sex og individuell frihet. Kjernen bak Durex Network er å støtte oppunder aktiviteter på både et globalt og et lokalt plan; for mest effektivt å kunne samarbeide og influere internasjonale organisasjoner, helsepersonell, pedagoger og politikere til å fokusere på å øke bevisstheten og kunnskapen i samfunnet.

Ved å sikre en god kommunikasjon tror Durex på at det er mulig å redusere antallet av uønsket graviditet og spredning av seksuelt overførbare sykdommer, noe som i dag er et økende problem i alle deler av verden. I tillegg ønsker Durex Network å være en samarbeidspartner for å øke folks oppfatning i forhold til sex; dette gjelder spesielt i utviklingsland hvor kanalene for kommunikasjon og opplysning er kraftig reduserte. Durex Network har derfor introdusert utviklings og informative programmer som fokuserer spesielt på beskyttelse av kvinner, og opplæring av menns holdninger i forhold til å stå til ansvar for sine handlinger.