Lanserer digital sparekontoløsning for FinTech-selskap

For å utvide sitt tilbud innen finanstjenester har det nordiske FinTech-selskapet Qliro lansert en digital tjeneste for sparekontoer. Den underliggende teknologien kommer fra Emric, som er en del av Tieto.

I mars 2017 ble Quiro et kredittmarkedselskap under tilsyn av det svenske Finanstilsynet, som dermed gir de mulighet til å lansere nye finansielle tjenester for både nettbutikker og konsumenter. Qliro ble startet for å forenkle e-handelsbetalinger og selskapet utvider nå sitt tilbud til forbrukere av finansielle tjenester med sikker og mobilvennlig sparing.

- Selskapet har nylig lansert sparekontoer med statlig innskuddsgaranti. Qliro valgte Emric, en del av Tieto, som leverandør av den digitale innskuddsløsningen, sier Pedram Tadayon, administrerende direktør i Emric.

Løsningen fra Tieto betyr at Qliro kan implementere en ferdig spareløsning med eget kundegrensesnitt fremfor å bygge en egen løsning fra bunnen. For Qliros kunder betyr dette en heldigital og sikker tjeneste som omfattes av den statlige innskuddsgarantiordningen. Qliros egenutviklede front-end kommuniserer med Tietos system i sanntid via API. For forbrukerne betyr dette tilgang til en sikker og mobilvennlig sparing. Tjenesten er heldigital og aktiveres ved hjelp av BankID.

- Vårt system er basert på åpne API-er, så det er lett å bygge mobile løsninger. Vi blir en del av økosystemet, og dette gjør det mulig med lansering av andre tjenester i fremtiden, sier Tadayon.

Emric leverer den underliggende løsningen (Emric Managed Services solution) for hele innskuddsverdikjeden fra automatisert kunderegistrering til administrasjon. Løsningen inkluderer kjerneløsningen med digital selvbetjeningsplattform, via verifisering av Bank ID, regnskap, men også bemanning for generell administrasjon.

Alle nye applikasjoner behandles elektronisk og kontrakter og dokumenter signeres via BankID. Kundene kan administrere sine kontoer på nettet gjennom en rekke kanaler, for eksempel med mobile enheter. Den implementerte løsningen gir Qliros kunder en enkel og intuitiv måte å administrere sine sparekontoer på.

– Vi er meget tilfredse med kunne å lansere vår automatiske innskuddstjeneste sammen med Qliro. Gjennom å bruke Emrics Managed Services kan Qliro være sikre på at de møter alle juridiske krav og at administrasjonen håndteres på en effektiv måte, samtidig som Qliro får fleksibiliteten til å tilby nye produkter og tjenester med kortere leveringstider til sine kunder, sier Tadayon.

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. www.tieto.com

Emric er en global leverandør av programvareløsninger for å opprette og administrere nesten alle typer lån, boliglån, aktiv forvaltning og leasing. Med over 60 kunder i 24 land og administrering av finansielle kontrakter i 94 land utvikler Emric produkter beregnet for multinasjonale relasjoner. Fra 1. september 2016 har Emric vært en del av Tieto. www.emric.com

Qliro er et nordisk FinTech-selskap som spesialiserer seg på e-handelsbetalinger, forbruksfinansiering og sparekontoer. Selskapet ble grunnlagt i 2014 og har i dag 170 + ansatte fra over 25 land og over to millioner unike kunder. Qliro har fra mars 2017 tillatelse som kredittforetak og er dermed under tilsyn av Finanstilsynet. www.qliro.com