Sterkt første kvartal fra Tieto, 15 prosent vekst i Norge

Den nordiske IT-selskapet Tieto økte omsetningen for IT-tjenester med syv prosent i første kvartal 2017. I Norge økte lokal omsetning med 15 prosent, med særlig sterk utvikling innen IT-tjenestedrift, og multi-cloud skyløsninger (OneCloud). Dette fremkommer i kvartalsrapporten som ble publisert av Tieto torsdag 27 april 2017.

Tietos driftsresultat (EBIT), eksklusive ekstraordinære poster, økte fra €31,5 til €35,4 millioner for kvartalet. Resultatmarginen endte på 9,0 prosent.

- Det har vært en god start på året, med sterk vekst innen alle forretningsområder. Den økte veksten i Sverige og Norge er oppmuntrende, og vi har klart å vinne viktige avtaler som vil gi oss mulighet til å utvide virksomheten med nye tjenester i det nordiske markedet. Våre investeringer i nye tjenester og kompetanse står sentralt i Tieto langsiktige fornyelse. Samtidig opprettholder vi innsatsen for å styrke vår innovasjon, effektivitet og globale konkurransekraft, sier Kimmo Alkio, CEO i Tieto.

Sentralt i selskapets strategi for årene 2016-2020 er økt satsing på innovasjon og vekst, med ambisjoner om økte markedsandeler i Skandinavia, med fokus på Sverige og Norge. I Sverige er veksten spesielt høy for den norskutviklede løsningen Public 360° og øvrige digitale innbyggertjenester som leveres til offentlig sektor.

- Det er svært gledelig at vi oppnår lokal vekst på 15 prosent i Norge, med sunn utvikling innen alle segmenter. Vår nye løsning OneCloud har fått en god mottakelse i det norske markedet og vi gleder oss til å bygge et godt fundament for å rulle ut digitale innbyggertjenester i tiden fremover. Aktiv deltakelse i åpne økosystemer og felles innovasjon med kunder og partnere, gjør at vi satser ytterligere på e-helseløsninger hvor nordiske erfaringer vil styrke vår posisjon i hvert enkelt marked, sier Christian Schøyen, country manager for Tieto Norge.

Tietos vekstområder og interne startups i digitale kundeopplevelser (Customer Experience Management), og IT-sikkerhet (Security Services) økte med 36 og 28 prosent i kvartalet på konsernnivå. Mottakelsen av nylig lanserte OneCloud, en ny løsning som gjør det mulig for virksomheter å samle alle skytjenester, både private og offentlige, i én felles plattform, har vært  god i det norske markedet. Så langt har to norske virksomheter, Lyse og Digitale Gardermoen (DGI), inngått avtaler om OneCloud som leveranseplattform.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Christian Schøyen, Country Manager, Tieto Norway,
Tel +47 481 68 989,
christian.schoyen@tieto.com

Knut Ekern, Head of Marketing and Communications
Tel +47 93 00 26 00,
knut.ekern@tieto.com

Les hele kvartalsrapporten for Q1 2017 på http://www.tieto.com/investors

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. www.tieto.com