Tieto lanserer sin tredje interne start-up, Security Services, for å bekjempe cyberangrep

For å hjelpe kundene i et IT-sikkerhetsmiljø som blir stadig mer komplekst, og for å gripe sikkerhetsrelaterte markedsmuligheter, lanserer Tieto den interne nyetableringen Security Services. Den nye forretningsenheten vil utvide Tietos nåværende aktiviteter på dette feltet og vil være ett av selskapets viktigste satsingsområder.

Digitalisering og det mangefasetterte IT-landskapet har skapt nye sårbarhetsområder for virksomheter og organisasjoner. Hver dag skjer det nye angrep på nettet, og omfanget av slike angrep øker stadig. Ifølge en studie* erkjenner imidlertid 90 % av virksomhetene globalt at de ikke er tilstrekkelig forberedt til å beskytte seg selv mot nettrelaterte risikoer.

Tieto Security Services hovedoppgave blir å gi økt digital sikkerhet hos virksomheter og organisasjoner innen privat og offentlig sektor. Den leveres som en tjeneste etter en ‘managed security services’-modell og skal hjelpe enhver organisasjon til å oppnå oversikt, enkel struktur og beskyttelse av sine digitale aktiva.

- Jeg gleder meg stort til å lansere Tietos tredje nyetablering. Våre erfaringer med interne start-ups er svært positive fordi de gir oss økt fleksibilitet og smidighet – en stor fordel for kundene våre som dermed vil få økt kapasitet innen digitalisering. Med vår ekspertise og vår egen programvare på utvalgte områder regner vi med å innta en ledende posisjon innenfor sikkerhetstjenester i de nordiske landene, sier Kimmo Alkio, administrerende direktør i Tieto.

Tieto har ansatt Markus Melin til å lede nye Security Services – han er en erfaren sikkerhetsekspert som er hentet fra F-Secure, et verdensomspennende finsk sikkerhetsselskap. De andre Tieto-interne nyetableringene er Industrial Internet, som ledes av Taneli Tikka, og Customer Experience Management, ledet av Mikko Leinonen. I tillegg til disse satsingsområdene kommer selskapets investeringer til å fokusere på utviklingen av egne skytjenester og på Lifecare, en løsning for helse- og velferdssektoren. Omsetningen for hvert av satsingsområdene forventes å vokse til minst 100 million euro.

I 2016 vil digitaliseringen gå enda hurtigere, og de tradisjonelle grensene mellom ulike sektorer vil brytes ned på en måte vi ikke har sett maken til. Dessuten vil mobile og skybaserte tjenester gjøre det stadig mer komplekst å håndtere sikkerhet og etterlevelse av lover og regler. Brudd på datasikkerheten setter forretningskontinuiteten på spill og kan skade virksomheten alvorlig.

– Sikkerhet er både en forretningsutfordring og et verktøy som åpner for nye, digitale forretningsmuligheter. Som mangeårig partner til kunder i mange forskjellige bransjer har Tieto en ypperlig mulighet til å kunne bli foretrukket partner innen sikkerhetstjenester i Norden. Med Tietos Security Wall kan vi tilby kundene våre unike tjenester i sanntid som sørger for transparens og informasjon, slik at sikkerheten kan ivaretas og graden av beskyttelse blir forstått. Dette innebærer at kundene våre vil kunne overvåke sin egen digitale sikkerhet til enhver tid, sier Markus Melin, leder for Security Services i Tieto.

Med Security Services skaper Tieto aktivt et globalt økosystem av partnere som tar fram den beste nye teknologien og de beste løsningene – som kommer kundene til gode.

– Tietos nyetablering Security Services vil samarbeide aktivt med andre markedsledende løsningsleverandører for å skape et smidig verdensomspennende sikkerhetsøkosystem, slik at våre kunder får de beste tjenestene og er sikret optimal pålitelighet, avslutter Melin.

Med Security Services retter Tieto seg mot spesifikke sikkerhetsutfordringer og -muligheter innen utvalgte bransjer. Først ut er finans- og forsikringssegmentet.

*Kilde: Global Risk Management Survey 2015, Aon

Bilder:
Ledere av tre nyetableringer i Tieto: Markus Melin, Taneli Tikka og Mikko Leinonen

Mer informasjon:

•                     Les mer om Tieto Security Services: www.tieto.com/security
•                     Tietos white paper om sikkerhet:
•                     Markus Melin på Twitter:  @markusmelin og @TietoCorp #security #mssp
•                     Les mer om Tietos nyetableringsmentalitet i Taneli Tikkas Tieto-blogginnlegg:

Hvis du vil ha mer informasjon, kontakt:
Tieto: Markus Melin, leder av Security Services: markus.melin@tieto.com, tel: +358 400 94 1121

TIETO CORPORATION

DISTRIBUSJON
Hovedmedier

TIETO CORPORATION

Tieto er den største totalleverandøren av IT-tjenester i Norden. Vi leverer også globale produktutviklingstjenester for selskaper innen kommunikasjon og innebygde tjenester. Med solid bransjekunnskap, teknologisk vidsyn og nyskapende tilnærming ønsker Tieto å inspirere og oppmuntre kundene sine til å finne nye måter å styrke virksomheten på.

Tieto har en sterke røtter i Norden og kombinerer sin globale virksomhet med lokal tilstedeværelse. Selskapet har hovedkontor i Helsinki, Finland, og mer enn 13 000 eksperter i over 20 land. Omsetningen er på rundt € 1,5 milliarder. Tietos aksjer omsettes på NASDAQ-indeksen i Helsinki og Stockholm. www.tieto.com