Tieto styrker økosystemet med et bredere utvalg av skytjenester

Tieto er en ledende skyleverandør til næringslivet i Norden, med over 150 skykunder i regionen. Nå styrker selskapet samarbeidet med Microsoft for å tilby kundene flere Azure-baserte løsninger og tjenester. Satsingen dekker et bredt teknologispekter, inkludert IoT (Internet of Things), analyse- og lagringstjenester, DevOps, disaster recovery, tjenesteplattformer og Infrastruktur som en tjeneste (IaaS). Samlet gir dette Tietos kunder et enda større utvalg av skytjenester gjennom én enkel, sentralt administrert løsning;  Tieto OneCloud.

Tieto skal tilby den bredeste og dypeste porteføljen av skytjenester i Norden. De nye tjenestene, basert på Azure-løsninger, er en del av Tietos portefølje av digitalisering og skytjenester, et av de raskest voksende virksomhetsområdene i foretaket.

- I dag ønsker virksomheter å skape verdier for kundene ved å utnytte nye muligheter som Internet of Things (IoT) og dataanalyse, og samtidig benytte den nyeste teknologien for å forbedre produktivitet og fleksibitet for virksomheten. Ved å øke vårt samarbeid med Microsoft ytterligere, kan vi tilby kundene ledende Azure-baserte digitaliseringstjenester, for å hjelpe virksomheter med å øke sin innovasjonstakt og fornye virksomheten, sier Christian Schøyen, country manager for Tieto Norge.

Den siste satsingen på Azure er en forlengelse av tidligere samarbeid på området. I 2015 ble Tieto et av de første selskapene globalt som signerte en sertifisert Microsoft Cloud Solution Provider (CSP)-avtale, slik at Tieto kan selge både Azure og Microsoft Office 365 til kundene.

- Tieto er en langvarig Azure-partner og vi er veldig glade for at de utvider spekteret av tjenester som tilbys kundene. Azure gir Tieto en sikker og pålitelig applikasjonsplattform som kan fremskynde utviklingen av applikasjoner og tjenster ved hjelp av integrert dataanalyse, og dermed legge til rette for gode forretningsbeslutninger, sier Aziz Benmalek, ansvarlig for Worldwide Hosting and Cloud Services i Microsoft Corp.

Tietos Azure-tjenester tilbys gjennom Tieto OneCloud, en skybasert plattform som består av hybride løsninger fra et utvalg dedikerte private skytjenester fra Tietos norske datasenter kombinert med globale skyløsninger (public cloud). Med Tieto OneCloud kan kundene benytte alle de ledende skytjenestene og -økosystemene uten å forplikte seg til én spesifikk teknologi.

Utfyllende informasjon:
Les mer om Tieto OneCloud: www.tieto.com/onecloud

Kontaktpersoner for media:

Knut Ekern, Tieto Norge, telefon: 930 02 600

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere (www.tieto.com).