Rekordmange sølvtiner

103 melkeprodusenter fra alle deler av landet er tildelt Sølvtina for 2008, TINEs høyeste utmerkelse for god melkekvalitet. Aldri før har så mange klart kravene på ett og samme år.

Det er flere krav som må oppfylles for å få Sølvtina, deriblant må det leveres elitemelk sammenhengende i 15 år. Det vil si melk av aller beste kvalitet i alle måneder med leveranse.
Hensikten med Sølvtina er å øke interessen for godt fjøsstell, god gardsdrift og levering av melk med særdeles god kvalitet.

Tirsdag kveld 28. april ble de dyktige melkeprodusentene tildelt den flotte Sølvtina under en egen seremoni i forbindelse med årsmøtet i TINE i Oslo.

Sølvtinene ble overrakt av konsernsjef i TINE Hanne Refsholt, og styreleder Fredmund Sandvik. Refsholt framhevet det systematiske arbeidet som ligger bak å levere slik høykvalitetsråstoff over så lang tid. – Dette er det ikke mulig å lykkes med uten å ha full kontroll på alle rutiner, sa hun.

- Det er nok bare vi melkeprodusenter som fullt ut kan forstå hvor krevende det er å få dette til, fortsatte styreleder Fredmund Sandvik. Det ligger en betydelig arbeidsinnsats og yrkesstolthet bak disse prestasjonene. Å være melkeprodusent er fortsatt like mye en livsstil som et yrke. Ingen av de som mottar sølvtina her i dag har fått til dette uten å ha tatt stoltheten på alvor. Det skal lønne seg å produsere topp kvalitetsmelk, fortsatte Sandvik, og alle som er her i kveld tjener nok mer enn gjennomsnittet, nettopp av denne grunn.

Og med festsalen på SAS-hotellet i Oslo fullspekket av festkledde sølvtinemottakere, som feiret den fortjente hedersprisen, går 2008 inn i historien som rekordåret for antall sølvtiner i TINE.