Forventning om økt prisvekst neste 12 måneder

Onsdag, 30. november 2005 TNS Gallups Forventningsundersøkelse for 4. kvartal viser at det ventes økt prisvekst neste 12 måneder. Økonomenes forventninger til prisstigningen neste 12 måneder gikk opp med 0,2 prosentpoeng til 1,9 prosent. Arbeidslivs-organisasjonene forventninger til prisstigningen samme tid gikk opp med 0,4 prosentpoeng til 2,2 prosent. Det samme gjorde næringslivsledernes og husholdningene forventninger, opp fra henholdsvis 1,9 og 2,6 prosent til 2,4 og 2,8 prosent.

Næringslivet venter svakere vekst i lønnsomheten Indeksen for lønnsomhet i egen bedrift neste 12 måneder indikerer fortsatt bedring i lønnsomheten, men fra 3. til 4. kvartal falt indeksen med 15,9 indekspoeng ned til 25,7 poeng. Undersøkelsen for 4.kvartal indikerer også en mer avdempet vekst i sysselsettingen fremover enn i 3. kvartal. Andelen næringslivslederne som forventet færre ansatte om 12 måneder økte 5,0 prosentpoeng, opp til 14,3 prosent. Om lag halvparten av bedriftene venter nå, som i 3. kvartal, å ha like mange ansatte i bedriften om 12 måneder som det de har i dag. Om undersøkelsen: TNS Gallup utfører på oppdrag fra Norges Bank kvartalsvise forventningsundersøkelser i Norge om inflasjons-, lønns-, valutakurs og renteutviklingen blant eksperter i finansnæringen og akademia, partene i arbeidslivet, næringslivsledere og husholdningene. Bakgrunnen for undersøkelsen er at Norges Bank retter pengepolitikken inn mot et mål om lav og stabil inflasjon. Forventninger til den fremtidige prisutviklingen kan i seg selv spille en rolle for den faktiske prisutviklingen. En regelmessig spørreundersøkelse kan bidra til større innsikt i disse spørsmålene. Undersøkelsen er hittil gjennomført 16 ganger. Økonomene innenfor akademia, finansnæringen og partene i sentrale arbeidslivsorganisasjoner blir intervjuet via e-post hvert kvartal. Ekstrem observasjoner over 8 prosent er her holdt utenfor i presentasjonen av gjennomsnittstallene for pris- og lønnsutviklingen. Næringslivslederne og husholdningene blir intervjuet via telefon. Her er ekstrem observasjoner over 11 prosent holdt utenfor i presentasjonen av gjennomsnittstallene for pris- og lønnsutviklingen. Den første undersøkelsen ble gjennomført i februar 2002. Undersøkelsen for inneværende kvartal er gjennomført i tidsrommet 7. november til og med 13. november 2005. Les hele undersøkelsen med tabeller og grafer: Forventningsundersøkelsen blir samtidig med pressemeldingen lagt ut i sin helhet på våre nettsider under området www.tns-gallup.no/bank og finans/økonomiske prognoser Kontaktperson: Erling Berrum TNS Gallup Bank & finans avd. t +47 23 29 17 60 f +47 23 29 16 01 e erling.berrum@tns-gallup.no i www.tns-gallup.no