PPM løfter radiobransjen

Oslo 23. mai 2005 PPM løfter radiobransjen Radiokanalene har tegnet avtale med TNS Gallup om måling av radiolytting ved hjelp av bærbare måleinstrumenter – Portable People Meters (PPM). TNS Gallup starter nå arbeidet med å etablere et intervjupanel som 1. kvartal 2006 skal telle 400 personer. , og de første tallene vil foreligge 1. kvartal neste år. Den nye målingen av radiolytting vil foregå ved at alle radiokanaler som er med i overvåkningen, legger inn et elektronisk kodei sine sendinger. Deltakerne i TNS Gallups panel vil bære på seg en liten registreringsbrikke som oppfanger og registrerer de ulike kode. Brikken registrerer ikke bare hvilken kanal som sender og tidspunkt for sendingen, men registrerer også hvilken ”plattform” signalene kommer fra – fra FM-sendinger eller mobiltelefon, PC eller DAB. Hver kveld tømmer så paneldeltakeren sin minnebrikke i en spesiell docking-stasjon som sender alle data over til TNS Gallups måleinstrumenter. Full oversikt over radiolyttingen vil foreligge neste morgen. Blant de første i verden PPM utstyr er i bruk i enkelte andre land allerede, men Norge blir et av de første land i verden som tar systemet i bruk i nasjonal skala. - For TNS Gallup er det en milepæl å kunne ta i bruk denne typen avansert måleverktøy, sier Karine Ugland Virik som er direktør for medieavdelingen i TNS Gallup. – Det har vært en voldsom endring i folks bruk av medier i de senere år. Når det gjelder radiolytting, skjer denne ikke lenger bare foran radioen i stua. Den skjer både ute og hjemme – i bilen og på arbeidsplassen og sendingene kommer ikke bare fra radioer, men også fra PC og mobiltelefon og andre ”plattformer”. Jeg tror at vi beveger oss i retning av ett målesystem for alle etermedia, og PPM er klart et skritt i riktig retning. Styrker kanalene Formann i Styringsgruppen for radiokanalene Geir Jangås i P4 har vært med på å etablere den nye avtalen mellom radioene og TNS Gallup, og han er svært tilfreds med resultatet: - Det er morsomt at Norge virkelig er i tet i bruk av nytt måleverktøy og jeg tror at PPM-tallene vil bidra til å styrke radioens posisjon overfor annonsørene. Vi vil kunne gi langt bedre og mer detaljerte lyttertall og –data som ikke bare vil være til nytte for annonsører og mediebyråer, men også for radioenes redaksjonelle ledelse. Jarle Thalberg i mediebyrået Carat er svært positiv til avtalen og mener at den vil gi byråene langt bedre muligheter til å utarbeide analyser og planlegge kampanjer. - Det nye målesystemet vil helt klart styrke radiokanalene som annonsemedier. Nå er etterspørselen etter radioreklame allerede svært stor i markedet og vi registrerer radio som en av medievinnerne i år. Norge er et land med store og dominerende radiokanaler. Derfor er Norge også et godt testmarked for den nye typen PPM utstyr, og vi er spente på å se tallene når de foreligger! Alle de store Både NRK, NRL, Radio 1, P4, Kanal 24 og NWR omfattes av samarbeidsavtalen som nå er undertegnet. Radiomåling har tradisjonelt bygget på telefonintervjuer der man rett og slett spør intervjuobjektene hva de husker å ha lyttet til siste døgn. PPM registrerer den faktiske lyttingen, og erfaringene viser at man gjerne har lyttet mer og til flere kanaler enn man klarer å huske i ettertid. PPM vil måle all lytting hver eneste dag gjennom hele året. ----------------------------------------------------------------------------------------------------- For mer informasjon om PPM, kontakt TNS Gallup ved. Karine Ugland Virik på telefon 23 29 16 00 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3933&lang=NO Karine Ugland Virik i TNS Gallup viser den lille registreringsenheten som paneldeltakeren skal bære på seg hele dagen. Den er mindre enn en liten mobiltelefon. På bordet står ”docking station” der registreringskortet settes hver kveld slik at alle lytterdata overføres TNS Gallup.