Når de døde vågner til valg

Nå har du muligheten til å stemme på Gerhardsen igjen. I disse dager inviterer Norwegian til åpent flyhalevalg i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Man kan nominere hvem man vil, men kandidaten må være avdød. Det gjør valgkampen til et noe spesielt skue.

Kampanjen ble lansert 15. mars og engasjementet har ikke latt vente på seg. Bare noen dager ut i kampanjen har det kommet inn over 300 nominasjoner og 21.000 stemmer på www.halehelter.no. Anledningen for kampanjen er at Norwegian i år fyller 10 år.

– Dette er et helt reelt folkevalg. For å takke kundene våre for tilliten de har vist oss de siste 10 årene, ønsker vi å la det være opp til det norske folk å velge de neste haleheltene til Norwegian, sier markedssjef Britt Skjeppestad i Norwegian.

Valgkamp
Valgkampen er delt opp i to faser. Nominasjonsfasen varer frem til 28.mars 23.59, her kan alle nominere og drive kampanje for sin kandidat. Valgfasen varer fra 11. til 13.april, her stemmes det over de fem kandidatene fra hver by med flest stemmer fra nominasjonsvalget. Vinneren i hver region blir foreviget på Norwegians flyhale.

– Vi er så heldige å ha et hav av enestående personer å velge mellom i Norge, så jeg håper alle benytter seg av muligheten til å stemme på og nominere egne kandidater, sier Skjeppestad.

Regionale helter
Det skal velges en ny halehelt fra hver av de største byregionene i Norge; Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. En nominasjonskomité fra hver by bestående av blant andre ordførerne Fabian Stang (Oslo), Trude H. Drevland (Bergen) og Rita Ottervik (Trondheim), samt rektoren ved Universitetet i Stavanger, Marit Boyesen, har allerede valgt ut tre forhåndsnominerte kandidater i sine byer.

Byråsamarbeid
Flyhale valgkampen er et koalisjonsprosjekt mellom Norwegian, reklamebyrået Kitchen, mediebyrået Vizeum, og kommunikasjonsbyrået Trigger Oslo. Sistnevnte vant nylig Norwegians byråpitch i februar. Kitchen står bak konsept og idé, mens digitale løsninger er levert av Unfold. Geriljateam fra 2.klasse på Westerdals.

Kampanjen består bla av plakater, annonser, valgkampfilmer på nett, en drøss med PR- og nettaktiviteter, samt geriljastunts i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Prosjektgruppe Kitchen: Per Erik Jarl, Christian Hygen, Håkon Stensholt, Marianne Sæther, Rune Roalsvig, Ellen Sørnes, Victoria Therese Birkelund, James Martin, Tina Rygh, Bjørnar Thorsen, Christine Betten, Karina Ullensvang.

Prosjektgruppe Vizeum: Christian Lindemann, Cecilie Bye og Kine Werenskiold.

Prosjektgruppe Trigger Oslo: Markus Eckbo Endresen, Preben Carlsen, Henriette Tronrud, Mari Siljeholm, Chris Allan Simonsen og Lisa Lindström.

For spørsmål om kampanjen, vennligst kontakt Britt Sjeppestad, markedssjef Norwegian, tlf: 920 99 392.

Tags: