Alf R. Jacobsens bok Angrep ved daggry utgis på engelsk

I disse dager kommer boken Angrep ved daggry, eller Death at dawn som er den engelske tittelen, ut i Storbritannia. I løpet av november blir den også utgitt i USA og Canada.

Det er det engelske forlaget "The History Press" som utgir boken. Forlaget er det største i Storbritannia som kun utgir historiske verker, og forfatteren er svært begeistret: Jeg er glad og takknemlig for at Narvik-boken utkommer i England og Nord-Amerika. Narvik 1940 er et begrep internasjonalt, og jeg håper at verket vil øke forståelsen av hva som egentlig skjedde, sier Alf R. Jacobsen.

Fra den norske utgaven:

Den skjebnesvangre våren 1940 skulle den lille havnebyen Narvik havne midt i begivenhetenes sentrum. Etter måneders skyggeboksing mellom stormaktene bestemte de allierte seg for å stanse den vitale eksporten av svensk jernmalm til Nazi-Tyskland, som ble skipet ut i enorme mengder fra Narviks isfrie havn. Kaptein Bernard Warburton-Lee var utpekt til å gjøre jobben. "Ikke glem at den virkelige krigen begynner om kort tid," skrev han hjem til sin kone Elizabeth fra jageren HMS Hardy. "... og at jeg kommer til å sette den i gang." Tidlig om morgenen 8. april ble et minebelte lagt i Vestfjorden, men i snøstormen neste natt greide ti tyske jagere med 2000 alpejegere om bord å snike seg forbi. Da Warburton-Lee tok opp kampen i håp om å gjenerobre malmbyen, måtte han slåss mot overlegne tyske styrker. Med karakteristisk fortellergrep og bruk av dagbøker, brev og andre ukjente kilder skildrer Alf R. Jacobsen det storpolitiske kappløpet som kulminerte i det første slaget om Narvik.

Angrep ved daggry (Utgitt 2012 på Vega Forlag) er den tredje boken av fire i Jacobsens kritikerroste serie om angrepet på Norge april 1940.

For mer informasjon, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt