Kongens nei av Alf R. Jacobsen

I anledning storfilmen "Kongens nei", inspirert av Alf R. Jacobsens bok med samme navn, gjenutgir Vega Forlag nå denne bestselgeren. Med nyskrevet etterord om kampen på Midtskogen og sendemann Bräuers møte med kongen.

Senkningen av krysseren Blücher i morgentimene 9. april 1940 innledet et kappløp uten sidestykke i nyere norsk historie. Hitlers dristige plan om en rask okkupasjon av Norge hadde mislyktes, og i et forsøk på å unngå et tilbakeslag i Oslo iverksatte der Führer og hans medsammensvorne en kynisk kriseplan: Kongefamilien og regjeringen skulle tvinges til kapitulasjon gjennom morderiske anslag av Nazi-Tysklands elitestyrker.

I en forrykende skildring med basis i nye kilder beskriver Alf R. Jacobsen kongens og regjeringens flukt fra Oslo – forfulgt av topptrente fallskjermjegere og bombefly. Kongens nei til underkastelse i dagene som fulgte, la grunnlaget for motstandskampen og sikret kongehusets stilling i det norske folk.

Kongens nei forteller om kong Haakons og kronprins Olavs ranke holdning i de mørkeste timene da mange ville gi opp. Boken gir også den første beskrivelsen av Hitlers elitesoldater i fallskjermjegerbataljonen, som fikk sin ilddåp i Norge.

Boken inneholder bonusmateriell.

"Om jeg skulle anbefale lesere med høy historieterskel en bok om krigen i Norge 1940, ville jeg sagt: ta den som Alf R. Jacobsen har gitt ut." Ulf Andenæs, Aftenposten

ISBN: 9788282114189 | Pris kr. 169 | heftet | 272 sider

For mer informasjon og presseeksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt