Lanseringslunsj for Øyenvitne av Harald Nygård og Anders Giæver

I mer enn 30 år har Harald Nygård dekket de mest omtale kriminalsakene Norge og flere av våre naboland.

Harald Nygård ble i 1981 en av landets første rettstegnere. Mer enn tretti år senere har VG-tegneren dekket de mest omtalte kriminalsakene i Norge og flere av våre naboland, som Treholt-saken, Palme-saken, Orderud-saken, Nokas-saken og 22. juli-saken. Med årvåkent blikk og humaniserende strek har han formidlet nærværet i retten og portrettert mennesker som utsettes for store påkjenninger: tiltalte, ofre, vitner, jurister og pårørende. Samtidig har hans fantomtegninger hjulpet Kripos i jakten på etterlyste forbrytere.

Dette er vitnesbyrdet fra Nygårds tid som avis- og rettstegner. Med tegningene som utgangspunkt kommenterer han sakene som har gjort størst inntrykk, og gir innsyn i en hverdag på første rad i rettssalen. Samlet utgjør Øyenvitnet en særegen fremstilling av vår nyere kriminalhistorie.

Boken er ført i pennen av journalist og kommentator Anders Giæver.

Med forord av høyesterettsadvokat Tor Erling Staff.

Markeds- og informasjonssjef
Mob 47602909