Ny bok fra Vega Forlag: et nytt kapittel i norgeshistorien!

Nedenunder og hjem — nordmenn i Australia gjennom 400 år av historiker og journalist Fredrik Larsen Lund er en original beretning om våre ukjente utvandrere. Forfatteren jakter på det norske Australia, og på veien møter han alt fra gullgravere, sjømenn, kjeltringer og ulykkesfugler til dagens surfende studenter. Boken er dels ny, norsk utvandringshistorie, dels reiseskildring.

Fortellingen om norsk utvandring dreier seg om mer enn de som søkte lykken i Amerika. Der emigranter flest seilte mot vest, valgte en modig minoritet å legge ruten sørover til den moderne verdens fjerneste utpost.

Dette er historien om våre glemte utvandrere til Australia. Noen kom ufrivillig i lenker. Men allerede før kontinentet ble etablert som straffekoloni, fikk trolig norske sjømenn landkjenning. Til å begynne med var det få som visste hva de dro til. Etter hvert fortsatte nordmenn med utferdstrang å sette spor etter seg Down Under - som oppdagere, nybyggere, gullgravere og i tjeneste under fremmed flagg, senere som entreprenører, skipionerer og studenter.

I denne boka følger forfatteren flere av disse australiafarerne. Hva reiste de fra? Hvordan ble de mottatt? Og hvordan taklet de en hverdag uendelig langt hjemmefra? På kryss og tvers over det røde kontinent oppsøker forfatteren steder som skjuler fascinerende beretninger om fargerike nordmenn og norsk innflytelse - fra Queenslands Eidsvold i øst til Norseman i vest. Underveis trekker han linjer frem til våre dager og undersøker nordmenns møter med det fremmede, da og nå. Nedenunder og hjem er en spennende jakt på det norske Australia, og et kunnskapsrikt kapittel i norsk historie.

Boken er rikt illustrert med bilder og kart, og inneholder et navneregister på over 400 omtalte personer.

Velkommen til lansering i dag, 11. september kl. 18.30 i reisebutikken Chill Out i Markveien 55. Møt forfatteren og hør smakebiter fra boken.

ISBN 978-82-8211-409-7 |  345 sider | Innbundet | Pris: Kr. 349,-

For mer informasjon og anmeldereksemplar, kontakt markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt