Ny bok fra Vega Forlag: Jaybird – Redet av Lauri og Jaakko Ahonen

Vakker og dyster tegneserieroman der Disney møter Kafka, mesterlig skapt av to finske brødre.

Lille Jaybird bor alene i et enormt hus med sin sengeliggende mor. Ensom og vettskremt vandrer han fra rom til rom med portretter av avdøde slektninger som stirrer på ham fra støvete vegger. Dører og vinduer er låst og spikret igjen. Det gjelder å være stille for ikke å bli avslørt, for utenfor lurer de morderiske og grusomme. Men virkeligheten kan ikke stenges ute for alltid, og en dag banker det på ytterdøren …

I denne grafiske romanen er hvert bilde et lite kunstverk i seg selv. Dialogen er knapp, men Lauri Ahonens uttrykksfulle strek skildrer Jaybirds indre liv like overbevisende som noen tekst kan beskrive.

Boken er utgitt i en rekke land og vant den finske tegneserieprisen i 2012. Anmeldere omtaler den som "et mesterverk", "et praktstykke", "umulig å glemme" og "en perle for elskere av grafiske romaner".

Oversatt av Anders Vaa

Isbn: 978-82-8211-389-2 | Pris Kr. 299,- | Innbundet | 128 sider

For mer informasjon og anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt