Ny bok fra Vega Forlag: Jonathan Trigg: Hitlers hellige krigere

Historien om Hitlers mest usannsynlige ”ariere” – med linjer til dagens al-Qaida

Mot slutten av annen verdenskrig kjempet titusenvis av muslimske menn i Hitlers elitestyrker. Historien om hvordan disse soldatene frivillig lot seg rekruttere til å slåss for en politisk ideologi som i så stor grad la vekt på ”arisk” overlegenhet, forblir en av de merkeligste og mest gåtefulle episodene fra krigen.

I Hitlers hellige krigere forteller Jonathan Trigg om hva som inspirerte de muslimske soldatene til å kjempe side om side med nazistene, og hvordan de etter krigen ble beskyldt for militær uskikkethet og grove forbrytelser mot ubevæpnede sivile. For første gang samles hele den dramatiske historien, og boken er den første i sitt slag som dekker alle de muslimske Waffen-SS-formasjonene.

Forfatteren går langt i å hevde at mange av urolighetene på Balkan og i Midtøsten i dag og fremveksten av militant islamisme har sitt utspring allerede under annen verdenskrig. Han mener også at al-Qaida benytter seg av noe av den samme motivasjonen som gjorde at muslimske menn iførte seg Waffen-SS-uniformene tidlig i 1940-årene.

Ved hjelp av førstehåndskilder og offisielle arkiver evner forfatteren å formidle virkeligheten som har blitt holdt skjult bak propagandaen, og avdekker kompleksiteten som ligger i kjernen i historien om Hitlers mest usannsynlige ”ariere”.

• Pris: Kr. 359,-
  • ISBN: 978-82-8211-340-3
  • Oversatt av: Bertil Knudsen
  • Sideantall: 268 sider

Om forfatteren
Jonathan Trigg har militær bakgrunn og har tjenestegjort i Nord-Irland, Bosnia og Midtøsten som kaptein. Som etablert forfatter innen militærhistorie har han skrevet flere bøker om annen verdenskrig.

Ønsker du anmeldereksemplar, kontakt markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt, Tlf: 21 09 04 10 / elen@vegaforlag.no

Forfatteren kommer på et kort besøk til Oslo 21-22. april. Kontakt oss gjerne for et intervju.