Ny bok fra Vega Forlag: Kunsten å tenke klart av Rolf Dobelli

Hver dag tar du hundrevis av beslutninger og valg – i den tro at du både er rasjonell og klartenkt. Men hodene våre har en lei tendens til å gjøre kognitive feilslutninger.

I Kunsten å tenke klart blir du kjent med din egen hjerne. Boken viser deg hvordan du kan lære å gjenkjenne og unngå de største feilene i måten å tenke på – privat og på jobben. På en enkel og overraskende måte presenterer den 99 kognitive feilslutninger. Og like lettfattelig viser den oss hvordan vi skal unngå dem. Boken er en real tankevekker, og ved å lese den, vil du ikke bare bli bedre til å forstå din egen hjerne: du vil også bli en bedre tenker.

Kunsten å tenke klart føyer seg inn i samme populærvitenskapelige sjanger som Tenke fort og langsomt av Daniel Kahneman og har ligget i to år på bestselgerlisten i Tyskland.

Fra boken:

– Har du en hammer i hånden, ser du bare spiker (Faglige skylapper)
– Hvorfor små ting blir så store (De små talls lov)
– Hvorfor mye er mer (Valgfrihetens paradoks)
– Tror du alle tenker som deg? (Falsk konsensus-effekt)
– Nyttårsforsetter funker ikke (Prokastinering)

Isbn: 978-82-8211-416-5 | Pris Kr 249,- | Innbundet | 325 sider

Oversatt fra tysk av Merete Nilssen

Om forfatteren:
Rolf Dobelli er en bestselgende, sveitsisk forfatter og entreprenør med doktorgrad i økonomisk filosofi. Han er grunnlegger av stiftelsen ZURICH.MINDS, som består av innflytelsesrike tenkere, forskere og kunstnere. Dobelli har dessuten skrevet flere skjønnlitterære verk.

For mer informasjon og anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt