Ny bok fra Vega Forlag: Liste Nr. 1

Kontroversiell utgivelse navngir 16 000 landssvik-mistenkte.

Politidirektoratets Liste Nr. 1 over mistenkte for grovere arter av landssvik ble utgitt i mai 1945. Listen ble distribuert til politimestre, og skulle hjelpe de norske myndighetene med å identifisere og lete opp landssvikere. Liste Nr. 1 er på over 800 sider og er basert på avhør av norske flyktninger, de såkalte Kjesäterarkivene, Rettskontoret i Stockholm og Rikspolitiets Etterforskningskontor i London. I tillegg er listen bygd opp av ulike opplysninger og registre fra Norge: radiolisens-registeret, frontkjemperarkivet, Nasjonal Samlings årbøker og etterretning fra hjemmefronten. Liste Nr. 1 er ikke en komplett liste over personer mistenkt eller dømt for landssvik. Den er et etteretningsverktøy brukt av landets nye politimyndigheter i en ytterst dramatisk og uoversiktlig situasjon.

Denne boken gir et unikt bilde av et Norge delt i to og en situasjon der det var livsviktig å skille venn fra fiende.

ISBN: 978-82-8211-398-4 *Pris: kr. 449,- *Innbundet  *836 sider

For mer informasjon, kontakt forlagssjef Finn Jørgen Solberg, Mob. 900 61 894, Epost: solberg@vegaforlag.no