Ny bok fra Vega Forlag: Liste Nr. 1

Kontroversiell utgivelse navngir 16 000 landssvik-mistenkte.

Politidirektoratets Liste Nr. 1 over mistenkte for  grovere arter av landssvik ble utgitt i mai 1945.  Listen ble distribuert til politimestre, og skulle  hjelpe de norske myndighetene med å identifisere  og lete opp landssvikere. Liste Nr. 1 er på over 800  sider og er basert på avhør av norske flyktninger, de  såkalte Kjesäterarkivene, Rettskontoret i Stockholm  og Rikspolitiets Etterforskningskontor i London. I  tillegg er listen bygd opp av ulike opplysninger og  registre fra Norge: radiolisens-registeret, frontkjemperarkivet,  Nasjonal Samlings årbøker og etterretning  fra hjemmefronten.  Liste Nr. 1 er ikke en komplett liste over personer  mistenkt eller dømt for landssvik. Den er et  etteretningsverktøy brukt av landets nye politimyndigheter  i en ytterst dramatisk og uoversiktlig situasjon.

Denne boken gir et unikt bilde av et Norge delt i to  og en situasjon der det var livsviktig å skille venn  fra fiende.

ISBN: 978-82-8211-398-4   * P ri s : kr . 449,- *Innbundet   *836  sider

For mer informasjon, kontakt forlagssjef Finn Jørgen Solberg, Mob. 900 61 894, Epost: solberg@vegaforlag.no