Ny bok fra Vega Forlag: Miraklet ved Litza av Alf R. Jacobsen

Spenningsmettet drama om slaget som ble det blodigste på Østfronten sommeren 1941

Gjennom et brutalt overraskelsesangrep skulle 60 000 tyske soldater erobre den viktige havnebyen og sikre Nordfronten, Hitlers skjebneområde, i juni 1941. Men general Eduard Dietls seiersvante bergjegere møtte uventet motstand på den uframkommelige tundraen. Russernes 52. infanteridivisjon var i all hast sendt til Litzadalen, tyskernes siste hindring på veien mot Murmansk.

I ukesvis presset innbitte russere fienden tilbake over den blodstenkte Litzaelvens bredder. Behovet var forsterkninger var akutt, men ville hjelpen komme?

Boken er basert på hittil ukjente kilder. På særegent vis avdekker forfatteren krigsledernes dilemmaer i en uoversiktelig tid, alltid tett flettet sammen med vitnesbyrd fra frontlinjen.

Det tyske angrepet på Sovjetunionen påvirket også Norge historisk og politisk. Stalin krevde i juni 1941 en annen front i nord – bak de tyske linjene i Nord-Norge samt en militær okkupasjon av Svalbard og Bjørnøya. Kravet bragte den norske eksilregjeringen inn i forhandlingene mellom Stalin og Churchill, og førte kort etter til at de diplomatiske forbindelsene mellom regjeringen i London og Sovjetunionen ble gjenopprettet. Det var grunnlaget for krigens seirende allianse som ble lagt sommeren 1941, og Stalins interesse for nordområdene førte til at Norges stilling i alliansen ble styrket.

Miraklet ved Litza kan leses som en frittstående oppfølger til Bitter seier (Vega 2013) og fyller et tomrom i norsk militærhistorie i beretningen om det som skjedde på det nordlige avsnittet av Østfronten sommeren 1941.

Boken inneholder kart og hittil upubliserte bilder.

Med etterord av general (R) Sverre Diesen

Kort om slaget ved Litza:

• Slaget om Murmansk ble det blodigste på Østfronten sommeren 1941.
  • Før kampene tok slutt i september, var 25 000 soldater blitt drept eller såret på tundraen mellom Kirkenes og Kolafjorden. Den grønne avsidesliggende Litza-dalen ble forvandlet til Dødens dal.
  • Få vet at kodeknekkerne ved Bletchley Park spilte en viktig rolle da Hitler led nederlag på veien mot Ishavets viktigste havneby.

*ISBN 978-82-8211-371-7 *Pris kr. 379,- *Innbundet

For mer informasjon og anmeldereksemplar, kontakt Markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt

Mob 47602909