Ny bok fra Vega Forlag: Norsk øl- og bryggeriguide av Knut Albert Solem

Her er drømmeboken for ølhunden! Den komplette guiden til alt du trenger å vite om øl, øltyper og bryggerier i Norge.

De siste ti årene har det skjedd en utrolig vekst i antall norske bryggerier. Fra et titalls bryggerier har vi nå 150, og i denne boken presenteres alle.

– Vi opplever en gullalder for norsk øl, sier forfatter Knut Albert Solem. – Aldri har det vært en større bredde i utvalget, aldri har kreativiteten vært større.

Selv om de største byene er solid representert, er det en stor geografisk spredning. Alle fylker unntatt Finnmark har flere bryggerier, til og med i Longyearbyen kan man nå tilby lokalt brygg.

Boken forteller også hva slags øl de enkelte bryggeriene tilbyr. Mange er inspirert av ølstiler fra Tsjekkia, Tyskland, Belgia eller USA, men det er stadig flere som blir inspirert av norske bryggetradisjoner og bruker norske ingredienser. På Voss brygges det øl der man benytter gjær fra det lokale heimebrygget, i Nord-Trøndelag er det flere som brygger øl med Stjørdalsmalt med sitt kraftige særpreg.

Noen av bryggeriene har fått innpass i butikkhyller over hele landet, mens andre bare er tilgjengelige lokalt. Det brygges godt øl fra sør til nord, men forfatteren trekker spesielt frem Buskerud og Trøndelagsfylkene som spennende områder å besøke.

– Komplett oversikt og historikk alle over norske bryggerier, inklusive mikro- og gårdsbryggerier – ca. 150 i tallet.
– Komplett oversikt over alle norske ølsorter som er til ordinært salg i butikk, ølutsalg og på Vinmonpolet.
– Alle flaskeøl er avbildet og beskrevet, vel 750 totalt.
– Alle hovedtyper øl er beskrevet.

ISBN: 978-82-8211-459-2 | Pris kr. 399,- | Innbundet | 238 sider

For anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt