Ny bok fra Vega Forlag: Norsk smak av Kari Vetlesen

Visste du at timian vokser vilt i Norge, at burot er nydelig i kryddersalt og at granskudd kan kokes til den lekreste sirup? Norsk smak forteller deg hva du bør putte i kurven neste gang du er på tur.

Naturen er et fantastisk spiskammer, og selv den mest unnselige plante kan gi eksplosive smaksopplevelser. Vasspepper er for eksempel en kraftig urt som vil få både snørr og tårer til å renne hvis du har for mye av den i supper og salater – og du finner den ikke i butikken!

Kari Vetlesen har hatt stor suksess med sin forrige bok om krydder, Krydderleksikon, og nå følger hun opp med en bok spesielt om de norske viltvoksende kryddervekstene. Boken omtaler ca 50 arter som kan brukes som krydder og smakstilsetning i mat og drikke. Hver plante har også en beskrivelse av hvordan den har blitt brukt i tradisjonell medisin – selv om mange kanskje ikke vil anbefales i dag. Malurt mot pest er i hvert fall ikke fullt så aktuelt i våre dager – men skal du lage din egen dram, er den perfekt.

Med oppskrifter på bruk i mat, sauser og saft.

Innhold:

• gode råd om sanking og oppbevaring
  • plantenes vekstform og voksesteder
  • bruksområder i mat, drikke og innen folkemedisinen
  • historiske fakta
  • plantenes navn på nordiske språk: dansk, svensk, finsk, islandsk og samisk, samt engelsk og latin
  • eget kapittel om botanikk

Boken er rikt illustrert med tegninger og fotografier.

* ISBN: 978-82-8211-377-9 Pris: Kr. 349,- Innbundet

For mer informasjon og anmeldereksemplar, kontakt markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt

Mob 47602909