Ny bok fra Vega Forlag: Norske frivillige i Waffen-SS av Geir Brenden og Tommy Natedal

Helt siden 80-tallet har Geir Brenden og Tommy Natedal samlet på bilder og informasjon om norske frivillige på tysk side under annen verdenskrig. Den unike fotosamlingen deres utgis nå i bokform, med mer enn 1000 tidligere upubliserte bilder. Bildene er tatt av frontkjemperne selv, og de kaster nytt lys over deres hemmelighetsfulle liv.

Over 5000 nordmenn meldte seg frivillig for å kjempe på nazistenes side under annen verdenskrig. Vel 900 av dem kom aldri hjem. Motivene deres var sammensatte, men noen fellestrekk hadde de. Blant annet var behovet for å rettferdiggjøre valget sitt viktig, og i likhet med sine tyske våpenbrødre var de flinke til å dokumentere livet ved fronten. Selv om dette livet bar pregav dødens nærhet, er det likevel et annet inntrykk man får når man får se bildene de tok.

Denne boken inneholder en utrolig samling fotografier som hovedsakelig stammer fra frontkjemperne selv. Her er mer enn 1000 tidligere upubliserte bilder. Fra Østfronten får vi blant annet se frontkjempere som poserer og smiler mot kameraet, skåler til fotografen, sørger i en kamerats begravelse eller kryper sammen i skyttergravene når de russiske stalinorglene spiller opp. I tillegg inneholder boken avslørende bilder fra frontkjemperkontoret i Oslo – og den gir deg et blikk inn i det ukjente livet til frontsøstrene.

ISBN: 978-82-8211-515-5 | Innbundet | 542 sider | Pris kr. 379,- |

For mer informasjon og pdf av boken, ta kontakt med informasjons- og markedssjef Elen Zickfeldt