• Vega Forlag/

Ny bok fra Vega Forlag: Seilas med døden ­­- Norske krigsseilere forteller, av Leif Vetlesen og Ingvald Wahl

70 år etter vendepunktet i Slaget om Atlanterhavet, da de allierte slo tilbake mot de tyske ubåtenes dødelige torpederinger, utgir Vega Forlag en helhetlig fremstilling av de norske sjøfolkenes dramatiske erfaringer fra krigsseilasen.

Boken gir en unik innsikt i hva den konstante frykten for luftangrep og torpederinger gjorde med hver enkelt og fellesskapet om bord.

Vetlesen (1921–2003) og Wahl (1919–), begge erfarne krigsseilere, gjengir voldsomme slagscener, forlis og utrolige flåte- og livbåtferder. Her er sterke skildringer av mot og utholdenhet, men også av samhold og kameratskap og en hverdag tusenvis av mil hjemmefra, der galgenhumoren og livlig avreagering i havn ble et våpen mot påkjenningene.

Som Jon Michelet sier i sitt forord: «Totalt sett gir den boka du nå holder i hendene et viktig og sannferdig bilde av norske sjøfolks liv og strid under annen verdenskrig.»

Seilas med døden er en relansering av to klassiske titler fra norsk krigsseilerlitteratur – Syv fortellinger fra Norges krig på havet (av Leif Vetlesen og Ingvald Wahl) og Med døden i kjølvannet (av Leif Vetlesen).

Boken inneholder i tillegg faktaartikler om handelsflåtens krig og Nortraship-saken, samt en rekke tidligere upubliserte bilder fra Vetlesens private arkiv.

• Pris: Kr. 369,-
  • ISBN 978-82-8211-344-1
  • Sideantall: 308 sider + bildelegg

Ønsker du anmeldereksemplar, kontakt markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt, Tlf: 21 09 04 10 / elen@vegaforlag.no