Ny bok fra Vega Forlag: Vanviddet på Vestfronten av Christer Lundquist

100 år etter første verdenskrig vet vi lite om hvordan norske og svenske frivillige opplevde tilværelsen på Vestfronten. I denne boken har forfatter Christer Lundquist samlet vitnesbyrd fra de ytterst få som skildret vanviddet på slagmarken og i skyttergravene, blant dem flere markante og kontroversielle personligheter i norsk offentlighet.

Til tross for fedrelandenes nøytralitet meldte flere tusen nordmenn og svensker seg til krigsinnsats – både for de allierte og sentralmaktene. Noen kjempet for en sak de trodde på, andre var drevet av idealisme eller eventyrlyst. Alle opplevde de en nådeløs krig der millioner av soldater ble ofret i tilsynelatende meningsløse militære operasjoner.

I denne boken har Christer Lundquist samlet øyenvitneskildringer fra norske og svenske brev, dagbøker og memoarer ­– ofte grusomme i sine detaljer. Sentralt står beretningen til den svenske offiseren Carl Belfrage som var i tysk tjeneste fra sommeren 1915 til siste mann falt i 1918. Han hadde flere nordmenn i sin tjeneste, og gir de norske stemmene plass i et større bilde.

I tillegg har Lundquist skrevet oversiktsartikler om krigens gang og biografier om de norske soldatene vi møter parallelt: Knut Werswick, Lyder Ramstad, Per Krohg, Claes von Rosen, Tryggve Gran, Cedric Archer og Jonas Lie.

Vanviddet på Vestfronten gir en unik fremstilling av tilværelsen ved fronten og krigens utvikling, skrevet fra vidt forskjellig ståsted. Felles er kameratskapet og samholdet blant soldatene, hvordan de tilpasser seg umenneskelige forhold og hvordan den romantiske forestillingen om krig gradvis brytes ned til fortvilelse og desperasjon. Nærmere livet og døden i skyttergravene er det vanskelig å komme.

Med bildelegg.

ISBN 978-82-8211-442-4 | Pris kr. 379,- | Innbundet | 350 sider

For anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt