Valhall Bookazine nr. 4: Frontkjempere

Vega Forlag utgir i 2014 en serie militærhistoriske hefter med aktuelle temaer. Fjerde nummer tar for seg de tusenvis av nordmenn som vervet seg for å kjempe på tyskernes side på Østfronten mellom 1941 og 1945.

Nesten 5 500 nordmenn vervet seg som frivillige i Waffen-SS. 950 av disse mistet livet på Østfronten i kamp mot russerne. Forfatterne Egil Ulateig og Geir Brenden presenterer et unikt billedmateriale fra private kilder, og historier som aldri før er blitt fortalt. Vi følger de frivillige frontkjemperne i felt, i kamp og på fritiden.

Fra Ulateigs forord: "Til sammen tror jeg at dette utvalget av bilder gir et fotografisk inntrykk av den store og mangslungne og tragiske bevegelsen som ble skapt i Norge under krigen, av idealister, fantaster, krigere og eventyrere som var villige til å ofre alt for et livssyn som det er vanskelig å fatte dybden av i dag. Heftet er et viktig og unikt bidrag til forståelsen av denne delen av Vår krigshistorie".

ISBN 978-82-8211-395-3 | 130 sider | Heftet | KR. 169,-

For mer informasjon eller anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt: