Valhall nr. 8: 9. april – Det tyske angrepet

I år er det 75 år siden okkupasjonen av Norge. Dette nummeret av Valhall tar for seg det politiske spillet, kappløpet, ofrene og den sivile motstanden. Et must-have for alle krigsinteresserte!

I grålysningen 9. april 1940 seilte den tyske Kampgruppe 5 innover Oslofjorden med den flunkende nye krysseren Blücher i tet. Målet var å vinne rask kontroll over hovedstad, konge og regjering. Tyske tropper angrep landet og utover ettermiddagen hadde de tatt over viktige handelsbyer og flyplasser. Etter to måneder hadde de kontroll over hele landet og Norge var under tysk okkupasjon. Fem lange krigsår fulgte.

I dette heftet belyses ulike sider ved de dramatiske aprildagene, sett både fra norsk og tysk side. Profilerte militærhistoriske skribenter og et rikt billedgalleri gir en unik samlet fremstilling av et Norge i krig.

ISBN: 978-82-8211-439-4 | Pris kr. 169,- | Heftet | 130 sider

For anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt