Veidekke ASA: Skal reasfaltere rullebane på Avinor Oslo lufthavn

Avinor har tildelt Veidekke oppdraget med å reasfaltere østre rullebane på Oslo lufthavn i sommer. I tillegg omfatter kontrakten utvidelsen av skuldrene på rullebanen. Oppdraget er verdt 135 millioner kroner ekskl. mva.

Oppdraget omfatter fjerning av eksisterende asfaltdekke og legging av nytt dekke i 45 meters bredde og 2.380 meters lengde. Dette blir totalt cirka 70.000 tonn asfalt som også inkluderer eksisterende avkjøringer fra rullebanen til taksebaner. I tillegg skal skuldrene utvides for å kunne operere store fly og bedre sikkerheten.

Veidekke vant konkurransen om oppdraget etter tildelingskrav som innbefattet pris, kompetanse og kvalitet. Det blir en svært hektisk anleggsperiode da mye av arbeidet skal utføres som helg- og nattarbeid for å redusere ulempene for driften av flyplassen.

Veidekke har hatt kontinuerlig asfalt- og anleggsarbeider på Oslo lufthavn siden 2014, og utfører for tiden anleggsarbeider på utvidelsen av non-Schengen-området. Planlegging av arbeider starter umiddelbart, og anleggsarbeidet starter etter påske.

Konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Anlegg, tlf 90 58 23 51,
oivind.larsen@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22,
helge.dieset@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Oslo lufthavn, tlf 41 00 44 55,
jwa@avinor.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er nær 32 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.