Veidekke skal bygge outlet på Vestby

Veidekke Entreprenør AS har inngått avtale med Outlet Invest AS om å bygge Norwegian Outlet på Vestby, syd for Oslo. Dette skal bli et fabrikkutsalg bestående av ca 40 butikker/ utsalg. Veidekkes totale omsetning i prosjektet vil beløpe seg til ca 130 millioner kroner eks. mva.

Det er Veidekke Entreprenør AS, distrikt Follo/Indre Østfold og distrikt Anlegg Øst som sammen skal bygge Norwegian Outlet, rett ved siden av det store vanntårnet som er et kjent landemerke ved Vestby. Arbeidene starter opp i april, og skal være avsluttet og klart for åpning før sommerferien 2010.

Bygget fundamenteres på fjell og sprengsteinsfylling. Kjeller og trappehus utføres i betongelementer, mens bæresystem på hovedplan blir stålsøyler og gitterdragere. Vegger utføres i sandwich-elementer, og taket blir et tradisjonelt stålplatetak. I underetasjen skal det være åpen parkering med 170 plasser, og det er i tillegg planlagt ca 700 p-plasser utvendig. Det skal også bygges en ny rundkjøring til senteret.

Et outlet er et fabrikkutsalg hvor eieren av merkevaren selv eier og driver butikken, samt selger varene til sterkt rabatterte priser. Det blir ikke innvendige handlegater som i et typisk kjøpesenter, men direkte adkomst utenfra til den enkelte butikk. Konseptet på Vestby vil gi en ny og annerledes opplevelse for de besøkende som primært vil kunne handle kjente merkevarer innen sport og mote.

Prosjektleder Erik Seiersten, tlf 97 71 23 37, erik.seiersten@veidekke.no
Distriktsleder Per-Inge Heen, tlf 90 15 12 91, per-inge.heen@veidekke.no

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med 6.250 ansatte og en omsetning på 19,4 milliarder kroner (2008). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 18 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.