25608 innbrudd i norske hus og hytter i 2007

Report this content

I fjor ble det begått hele 25 608 innbrudd i norske hus og hytter, viser ferske tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH). Kameraalarm fra Securitas Direct øker sjansen for oppklaring. Den gir et godt signalement av tyven allerede mens det skjer.

- Kameraet sender en serie med bilder til oss med det samme alarmen blir utløst. Dersom alarmstasjonen kan verifisere innbrudd blir politiet kontaktet med en gang. Bildene holder høy kvalitet, og kan gi oss et signalement av den som er inne i boligen. Vi kan gi politiet beskrivelse av utseende og klær, for eksempel om vedkommende er kledd i hettegenser, allerede mens tyven er inne i boligen. Han blir sett, sier avdelingssjef Jørn Dyfrin på hovedalarmsentralen i Securitas Direct.

Eieren av en ferietom leilighet på Høvik er en av dem som allerede har erfart hvor effektiv en kameraalarm er. Nylig gikk alarmen i leiligheten midt i arbeidstiden en fredag. Få sekunder senere tikket det inn bilder til Securitas Direct. Bildene viste at to mannspersoner hadde tatt seg inn i leiligheten. Vekteren alarmerte politiet, som kort tid etter var på stedet.

- Uten alarm ville leiligheten raskt blitt tømt for verdier. Kameradetektor gir en ekstra sikkerhet for at vi aksjonerer på en riktig måte. Det betyr at vi sender vekter til stedet samtidig som vi melder innbruddet til politiet mens det skjer, sier Dyfrin.

Selv om tallet på innbrudd har gått noe ned de siste årene opplever over 70 husstander hver eneste dag at uvedkommende har tatt seg inn i hjemmet eller hytten deres. I fjor betalte forsikringsselskapene ut hele 371 millioner kroner i erstatning etter innbrudd, viser nye tall fra FNH.

Boligalarm er i seg selv preventivt, men en forutsetning er at alarmen virker.
- Det er mange boliger med alarm, men vi ser en tendens til at innbruddstyver nå er begynt å teste ut om alarmen faktisk virker. Alarm stopper heller ikke alltid tyver fra å gjøre et 30 sekunders innbrudd hvis de ser en laptop eller annet like innenfor døren, sier Dyfrin.

Kameraalarm gir da en ekstra sikkerhet. Kameraet i detektoren aktiviseres når noen beveger seg i rommet. Lydløst blir en bildeserie sendt til alarmstasjonen til Securitas.

- Vi ser tyven mens han tar laptopen og kan gi politiet et godt signalement. Alarmen kan også bli utløst av brann. Bildene viser oss da om det er røyk i rommet, sier Dyfrin.

Det er kun når alarmen går kameraet kan ta bilder. Vaktselskapet kan ikke aktivisere kameraet. Bildene som tas behandles strengt etter personopplysningsforskriften. Dersom bildeserien ikke gjelder et straffbart forhold, slettes den innen syv dager.

- Vi leverer bildeserie fra boliginnbrudd til politiet. Det er kun politiet som kan kreve de utlevert, sier Dyfrin.

SE VEDLAGTE ILLUSTRASJONSBILDER AV KAMERADETEKTOR I AKSJON OG BOLIGALARM