Fortsatt gode tall fra Visma i andre kvartal

Andre kvartal 2009 ble nok ett sterkt kvartal for Visma. Både omsetning og resultat ble forbedret målt mot samme kvartal i fjor, noe som viser at selskapets produkter og tjenester fortsatt er etterspurte til tross for finanskrisen.

EBITDA ble på MNOK 153,5 mot MNOK 135,5 i andre kvartal 2008. Dette tilsvarer en resultatforbedring på 13,2 prosent fra samme periode i fjor. I tillegg oppnådde Visma en omsetning på MNOK 830,9 i andre kvartal 2009 mot MNOK 782,6 samme kvartal 2008. Dette tilsvarer en vekst på 6,2 prosent. Netto kontantstrøm fra drift etter skatt var på MNOK 485,4 ved utløpet av kvartalet, mot MNOK 367,7 for samme periode for et år siden. Tjener godt på outsourcing Det er Vismas tjenestedivisjon Visma Services som leverer de beste resultatene i årets andre kvartal. Her endte den organiske veksten på 4,1 prosent, og divisjonen fortsetter den sterke trenden fra i fjor. - Markedet etterspør nå i mye større grad enn tidligere outsourcings-tjenester innen regnskap og lønn. Dette skyldes delvis mangel på kompetente regnskapsfører i hele Norden. Men på grunn av finanskrisen er det i tillegg mange bedrifter som velger å outsource for å redusere kostnader og for å gjøre kostnader mer variable. Ikke minst vurderer mange større bedrifter å sette bort sin økonomifunksjon, sier konsernsjef i Visma, Øystein Moan. Gode inntekter fra faste avtaler Blant annet grunnet 17 prosent vekst i inntektene fra faste lisens-, support- og vedlikeholdsavtaler oppnådde Visma Software en kraftig forbedring i EBITDA-marginen, som ble 24,4 prosent mot 20,7 prosent i fjor. Dette skyldes også mindre salg av tredjeparts produkter med varekost, samt generell kostnadskontroll, forteller konsernsjefen. Noe tyngre marked for deler av virksomheten Visma opplever noe lavere etterspørsel etter kurstjenester og vikarer. Dette er medvirkende årsaker til at divisjonen Visma Financial & Productivity Services hadde en negativ organisk vekst på 5,8 prosent. - Deler av Visma har opplever at finanskrisen demper omsetningsveksten, mens andre deler opplever økt etterspørsel. For hele gruppen forventes lavere omsetningsvekst i 2009 enn i 2008, men sterk kostnadskontroll og økt produktivitet gjør det likevel mulig å opprettholde marginene, avslutter Øystein Moan. 2. kvartal 2009 2. kvartal 2008 Vekst Omsetning 830,9 782,6 6,2 % EBITDA 153,5 135,5 13,2 % EBIT 108 104 4 % Resultat før skatt 97,9 82,2 19 % Alle tall i NOK mill