Visma kjøper Agda og blir markedsleder innen lønn for svenske selskaper

Visma overtar Agda, et programvareselskap med løsninger innen Human Resource Management (HRM) og lønn som månedlig genererer om lag 525 000 lønnslipper, noe som gir en markedsandel på 25 prosent innen privat sektor i Sverige. Det gjør Visma til den ledende tilbyderen av HRM- og lønnssystemer til svenske virksomheter. I tillegg styrkes konsernets posisjon som Nordens største og ledende tilbyder av programvare og tjenester innen lønn og Business Process Outsourcing (BPO). Samtidig markerer det enda en milepæl, ettersom Visma nå tilsammen genererer 2,3 millioner lønnsslipper hver måned.

– Dette oppkjøpet styrker Vismas posisjon, både som tilbyder av programvareløsninger innen HRM og BPO, i tillegg til at det øker konkurransekraften og muligheten for å levere enda mer unike outsourcings- og lønnstjenester til våre kunder i Sverige og på andre markeder. Resultatet er en ledende posisjon både på det svenske privatmarkedet samt i resten av Norden, da Visma nå står for kjøringen av 2,3 millioner lønnsslipper hver måned, sier Øystein Moan, konsernsjef i Visma.

– Det er spennende å bli en del av Visma, som er et ambisiøst og raskt voksende konsern med selskaper i flere land. Vi ser frem til å kunne skape enda større verdi for våre kunder, som nå kan utnytte Vismas store utvalg av produkter og tjenester, noe som gjør det enkelt å velge de løsningene og tjenestene som passer hvert enkelt selskap og deres behov. Vi er spesielt opptatt av å bidra til å videreutvikle Vismas posisjon innen HR og lønn. Vismas nordiske ambisjon innen disse områdene, som en tilbyder av kombinerte løsninger og tjenester, har inspirert ledelsen i Agda. Vi har tro på strategien, som bidrar til å åpne nye og spennende muligheter både for Visma og selskapets kunder, sier Elisabeth Widegren, som er administrerende direktør i Agda.

Økt effektivitet
– Vi er opptatt av at alle kunder skal kunne utnytte Vismas tilbud av løsninger og tjenester til å skape økt effektivitet og styrket konkurransekraft. Lønn og HRM er en sentral del av Vismas dedikerte fokus på dette området. Vi tror på enkeltstående løsninger og tjenester, samtidig som vi tilbyr kombinerte løsninger, da mange virksomheter ønsker å finne en egnet kombinasjon av løsninger og tjenester som tilfredsstiller deres konkrete behov innen disse områdene. På dette grunnlaget skal Visma bidra til å skape økt effektivitet for våre kunder fremover, sier Øystein Moan i Visma.

– Oppkjøpet av Agda tilfører samtidig økt konkurransekraft innen Vismas tilbud av regnskaps- og oursourcingstjenester, ettersom det øker tjeneste- og leveransekraften innen lønn, HRM og BPO basert på Vismas allerede markedsledende kompetanse og IT-løsninger på området. Agda er et solid og godt posisjonert selskap som over tid er blitt markedsledende innen lønn i Sverige. Selskapets omfattende kundebase, kombinert med Vismas plattform av tilhørende tjenester og løsninger, gjør at selskapet passer godt inn i Vismas internasjonale vekststrategi innen lønn, påpeker Øystein Moan.

Økt styrke
Oppkjøpet av Agda gjennomføres i tråd med Vismas strategi, som innebærer å bygge en solid markedsledende posisjon innen lønn og HRM på eksisterende og nye markeder. Vismas målsetning er å fortsette den positive markedsutviklingen i Sverige og oppkjøpet av Agda er en del av denne vekststrategien på det svenske markedet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Øystein Moan, konsernsjef i Visma, +47 920 80 000

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har over 5 000 ansatte og omsatte i 2011 for NOK 5 142 mill. Se visma.no og visma.com.

Sitater

Vi skal ytterligere styrke Vismas posisjon innen HRM og lønn, både på eksisterende og nye markeder
Øystein Moan, konsernsjef i Visma