Visma kjøper finsk utvikler av mobile løsninger

Visma har kjøpt det finske selskapet 4Field Oy, som utvikler programvare og grensesnitt for mobile løsninger innen ERP (Enterprise Resource Planning). Oppkjøpet er et ledd i Vismas satsning på nye tjenester tilpasset mobile og nettbaserte brukere.

- Visma opplever økende etterspørsel etter nettbaserte applikasjoner og systemløsninger for trådløse enheter. Nettbaserte og mobile tjenester som kommuniserer med de tradisjonelle kjernesystemene vi leverer, er et av våre hovedsatsingsområder. Visma er Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester innen økonomi og administrasjon, og vi vil fortsette å vokse, sier Bjørn A. Ingier, administrerende direktør i Visma Software AS.

- Bruken av mobile løsninger øker, og det samme gjør forventningene til økt tilgang på informasjon og data fra økonomisystemene. Fremover må vi være i stand til å tilby våre kunder mobile og nettbaserte grensesnitt mot ERP-systemene. Disse nye løsningene vil medføre at flere brukere kan være i kontakt med bedriftens kjernesystemer. Den brukervennligheten og tilgjengligheten mobile og nettbaserte grensesnitt gir, åpner for at kjernesystemene kan benyttes av alle ansatte i en virksomhet, mener Bjørn A. Ingier.

- 4Field har utviklet mobile grensesnitt for økonomisystemer siden 1997. Etter å ha samarbeidet med Visma i ett år, og fått kunnskap om Vismas rikholdige internasjonale kundebase, deres utviklingsmiljø og systemportefølje, var det helt naturlig å inngå denne avtalen, sier Kimmo Laakkonen, administrerende direktør i 4Field Oy.

Oppkjøpet betyr bedre tilgang til utviklingsressurser, og en enda sterkere stilling i markedet for mobile løsninger for begge parter. Alle 4Fiels eksisterende avtaler og engasjementer vil løpe som planlagt før oppkjøpet, og alle ansatte vil fortsette i sine nåværende stillinger.

Om oss

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har over 6 100 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på NOK 6 500 mill. Se visma.no og visma.com.