Visma kjøper Latvias største programvareselskap

Visma forsetter ekspansjonen i den baltiske regionen og gjør sitt første oppkjøp i Latvia. Ved å kjøpe samtlige aksjer i FMS Group oppnår Visma en markedsandel på drøyt 30 prosent av det latviske ERP-markedet.

FMS er Latvias markedsledende leverandør av programvare for ERP (Enterprise Resource Planning) og BI (Business Intelligence) samt software consulting. Virksomheten er landets største leverandør til både offentlig sektor og større virksomheter.

– Oppkjøpet av FMS er en del av Vismas vekststrategi og vårt fokus på ERP og BI-software. Vi har sett på muligheter til å vokse i det baltiske markedet i lengere tid, og er veldig fornøyde med avtalen vi har inngått med FMS, sier konsernsjef i Visma Øystein Moan.

Klare for Baltikum
– Visma er allerede på plass i nabolandet, Litauen, og vi er overbeviste om at vår økte tilstedeværelse vil gi oss nye utviklingsmuligheter i denne regionen i tiden fremover. Det er tette forretningsbånd mellom Norden og Baltikum, og ettersom de baltiske statene er medlem av EU finnes det gode utsikter for ytterligere ekspansjon – ikke minst fordi landene også har sterk BNP-vekst.

– Vår ambisjon er å fortsette å skape økt vekst og at Vismas sterke portefølje av produkter og tjenester også skal komme til god nytte i den baltiske regionen. Derfor er FMS et viktig tilskudd med sine sterke produkter, store kundebase og meget kompetente medarbeidere, sier Moan.

Omlag 200 ansatte
FMS ble grunnlagt for drøyt 20 år siden og har 197 ansatte. Selskapets hovedkontor ligger i Riga.

– Vi har vært på utkikk etter en partner som kan hjelpe oss å vokse og som kan bidra med moderne teknologi.På bakgrunn av dette tok vi kontakt med Visma for en tid tilbake, og vi er nå veldig fornøyde med å ha kommet til enighet om en avtale. For FMS er det viktig å bli en del av et sterkt, nordisk konsern, som kan bidra til den videre utviklingen av FMS. Både ledelsen og våre ansatte er svært motiverte over å bli en del av Visma, sier konsernsjef i FMS Janis Berg.

For mer informasjon, kontakt:
Øystein Moan, konsernsjef i Visma, 47 920 80 000

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 5 600 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på NOK  6 500 mill. Se visma.no og visma.com