Visma med ny storkontrakt i offentlig sektor

Hedmark fylkeskommune har valgt Vismas programvare for offentlig virksomhetsstyring, og signert en avtale verdt over 13 millioner. Visma har stor suksess med sin nyeste løsning for effektivisering av arbeidsprosesser i offentlig sektor, Visma Enterprise.

- Markedet har gitt oss veldig gode bekreftelser på at vi har truffet riktig med IT-systemer som gjenspeiler norske forhold og den norske arbeidshverdagen, sier Jan Ivar Borgersen, administrerende direktør i den delen av Visma som leverer løsninger til det offentlige. Helhetlig system Avtalen med Hedmark fylkeskommune omfatter et helhetlig system med løsninger for økonomi, lønn og personal, innkjøp og e-handel, samt virksomhetsstyring. - De ulike delene av systemet er tett integrert med hverandre. En av fordelene med dette er at informasjon som registreres ett sted kan gjenbrukes i andre deler av systemet, og dermed redusere den manuelle dataregistreringen og minimere faren for feil i datagrunnlaget, sier Jan Ivar Borgersen. Effektiviserer arbeidsprosessene - Dette er en stor begivenhet og en viktig anskaffelse for Hedmark fylkeskommune, sier fylkesdirektør Hanne Varhaug Søberg, og understreker at det er lagt ned mye arbeid for å velge riktig leverandør. - Vi har valgt et system som sikrer effektive arbeidsprosesser og som samler all funksjonalitet i et helhetlig system. Det vil gjøre hverdagen enklere for alle i fylkeskommunen, sier hun. Stor suksess med ny løsning Jan Ivar Borgersen i Visma roser Hedmark fylkeskommune for en særdeles ryddig og ordentlig anbudsprosess. - De har valgt markedets beste løsning, og vi tror de kommer til å bli veldig fornøyde. Løsningen bygger på vår kunnskap om arbeidsprosesser og arbeidsrutiner i det offentlige Norge. Samarbeidet vi har med kundene våre og de kravene de har kommet med over mange år står helt sentralt. Norske kommuner og fylkeskommuner skal være blant de fremste i verden på elektronisk innbyggerdialog, digitale tjenester og effektiv e-forvaltning. Dette er en visjon som Visma deler og arbeider mot daglig, sier han. Det er økonomistyringsfunksjonaliteten som skal tas i bruk først. Implementeringen starter i høst, og skal være i drift i januar 2010. Lønns- og personalløsningen tas i bruk fra februar 2010, med første lønnsutbetaling i april. De øvrige delene av systemet skal etter planen i drift neste høst.