Visma med nye rekordtall i 2.kvartal

Andre kvartal 2008 ble Vismas beste noensinne, og det fjerde rekordkvartalet på rad. Visma forbedrer både omsetning og resultat sammenliknet med samme kvartal i fjor. Den organiske omsetnings-veksten justert for valuta er på 13,2 prosent. EBITDA-marginen endte på 17,3 prosent.

- Veksten skyldes god utvikling i de markedene Visma opererer i, samt økende etterspørsel etter våre produkter og tjenester, sier konsernsjef i Visma, Øystein Moan. Han har tro på gode resultater også videre utover i 2008.
- 2007 var tidenes rekordår for oss. Men vi tror 2008 blir enda bedre og forventer meget sterke resultater.

I andre kvartal 2008 omsatte Visma for MNOK 782,6 mot MNOK 681,3 i samme kvartal 2007. EBITDA ble på MNOK 135,5, mot MNOK 110,3 i fjor, hvilket innebærer en forbedring på over 22 prosent. Netto kontantstrøm fra drift etter skatt per 30.6.2008 var MNOK 367,7 mot MNOK 308,6 per 30.6.2007. Både omsetning og EBITDA ble forbedret i forhold til 1. kvartal 2008.

Økt omsetning i alle divisjoner
Visma har gode resultater innen alle foretningsområder, og kan vise til fortsatt spesielt god fremgang for outsourcingstjenestene i andre kvartal. Den svært positive trenden fortsetter, med en omsetningsvekst på 27 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2007.

Strategisk storkontrakt
Expert-kjeden inngikk i andre kvartal 2008 en strategisk storavtale med Visma om kjøp av komplett butikkdataløsning. Avtalen skal etter planen omfatte over 1000 Expert-butikker i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Baltikum. Avtalen er en av Vismas viktigste enkeltkontrakter noensinne og et viktig ledd i begge selskapers nordiske satsning.

Strategiske kjøp
I løpet av andre kvartal 2008 kjøpte Visma Notus Systemer AS i Norge og ble med dette ledende leverandør av IT-systemer for arbeidstidsplanlegging og turnushåndtering til norske kommuner. Visma kjøpte også 4Field Oy, finsk utvikler av mobile løsninger. Dette kjøpet føyer seg inn i rekken av aktiviteter rettet mot å tilfredsstille en stadig økende etterspørsel etter nettbaserte applikasjoner og systemløsninger for trådløse enheter.