• Visma OLD/

Visma satser stort på løsninger for innkjøp og konkurranseutsetting - kjøper svensk selskap

Som et ledd i Vismas satsning på komplette løsninger innen innkjøp og konkurranseutsetting har selskapet i dag kjøpt OPIC, som er en av Sveriges største tilbydere innen konkurranseutsetting. Med en omsetning på mer enn 60 millioner kroner, blir OPIC-konsernet nå en del av Visma Procurement & Collecting, som er Vismas godt etablerte virksomhetsområde for innkjøps- og anbudsløsninger.

– Komplette og effektive løsninger for innkjøp og konkurranseutsetting er et veldig viktig område for oss i Visma. Vi ser et betydelig potensial på dette området, ikke minst for nordiske virksomheter som kan spare penger både i forhold til selve prosessen og i form av bedre innkjøpspriser. For oss i Visma er det viktig å videreutvikle satsningen på dette området både organisk og strukturelt. Som et ledd i dette har vi også etablert et eget forretningsområde i Visma for nettopp denne typen løsninger, noe som viser at vi mener alvor, sier Vismas konsernsjef Øystein Moan, og tillegger: - Dette oppkjøpet gjør oss til en enda sterkere tilbyder av effektive nettløsninger for innkjøp og anbud til både private og offentlige virksomheter. Produkter og tjenester som effektiviserer og forenkler anskaffelses- og tilbudsprosessene hos kundene våre er et prioritert satsningsområde for oss. OPIC er Sveriges ledende ekspert på forretningsrelasjoner mellom offentlige innkjøpere og deres leverandører. Siden starten i 1999 har selskapet vokst til å bli et konsern med drøyt 70 ansatte fordelt på kontorer i Linköping, Stockholm, Halmstad og Vilnius i Litauen. I 2009 omsatte konsernet for mer enn SEK 60 millioner, noe som representerte en økning på hele 28 prosent fra året før. – Vi har hatt god lønnsomhet hele veien mens vi har vokst til å bli markedsleder i Sverige. For å kunne ta det neste store steget mot et internasjonalt marked trenger vi en industriell partner som er stor nok til å støtte den utviklingen. Som Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester for økonomi og administrasjon er Visma akkurat det. Visma har markedsposisjonen og infrastrukturen som er nødvendig for at vi skal kunne utvikle oss slik vi ønsker, sier Daniel Eriksson, konsernsjef i OPIC. OPIC har et bredt utvalg av tjenester som bistår kjøpere med konkurranseutsetting og selgere med å levere tilbud. Virksomheten består av fire områder; informasjonstjenester, kurs, konsulenttjenester og løsninger for konkurranseutsetting. – Avtalen med Visma gir oss enda bedre forutsetninger for å virkeliggjøre vår framtidsstrategi, samtidig som den også skaper nye utviklingsmuligheter for både medarbeidere og kunder, sier den nåværende konsernsjefen i OPIC, Daniel Eriksson.