Visma styrker satsingen på innfordringstjenester og kjøper Creno AS

Visma tar markedsandeler i norsk inkassobransje. Samlet omsetning gjør Visma til en av Norges største aktører innen innfordringstjenester.

Creno AS er totalleverandør av tjenester innenfor inkasso, kreditt og faktura. Selskapet ble stiftet i 1987 og har utviklet seg til å bli et av landets ledende inkassobyråer, med 50 ansatte og kontorer i Oslo og Trondheim.

Oppkjøpet er et ledd i Vismas satsing på økt effektivisering og automatisering av virksomhetsprosesser. I 2013 ekspanderte Visma innfordringsområdet ved kjøpet av det finske inkassoselskapet Duetto Group, og følger nå opp med oppkjøpet av Creno i Norge.

– Dette er et område der vi ser et stort potensial og med dette styrker vi vårt arbeid for å bidra til å forenkle og automatisere virksomhetsprosessene hos våre kunder. Oppkjøpet tilfører Vismas eksisterende virksomhet innen fordringsadministrasjon og inkasso større kapasitet og en sterkere markedsposisjon, både i Norge og Norden, sier divisjonsdirektør i Visma, Eivind Gundersen.

– Selskapene komplementerer hverandre og passer godt sammen med tanke på størrelse, geografi og kundemasse, fortsetter Gundersen.

– Å bli en del av Visma vil gi Creno nye muligheter i markedet, ytterligere kompetanse og ikke minst tilgang til ny teknologi og kapital. Creno vil bli tilført nye ideer og derigjennom nye måter å løse fremtidige utfordringer på. Denne transaksjonen gjør det mulig for selskapet og de ansatte til å fortsette den positive utviklingen vi har hatt de senere årene, sier styreleder i Creno, Morten Andersen.

For mer informasjon, kontakt:
Eivind Gundersen, Divisjonsdirektør i Visma, +47 93 21 76 77
Morten Andersen, Styreleder i Creno, +47 92 80 64 00

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 5 600 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på NOK  6 500 mill. Se visma.no og visma.com