• Visma OLD/

Visma vil bidra til norsk konkurranseevne - Øystein Moan på effektivitetsseminaret Update'08

I dag er over 500 bedriftsledere og mellomledere samlet på effektivitetsseminaret Update’08 i Oslo, for å høre om effektiviserende arbeidsmetoder og løsninger som bedrer norske bedrifters konkurranseevne.

Visma, Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester innen økonomi og administrasjon, arrangerer fagseminaret Update for fjerde år på rad. Update’08 setter søkelys på hvordan bedrifter kan oppnå store effektivitetsgevinster med automatiserende løsninger og smartere rutiner innen økonomi og regnskap, lønnshåndtering og personalløsninger, samt kundebehandling. I tillegg til Oslo har seminaret funnet sted i åtte andre byer i landet, og totalt har rundt 1700 personer deltatt.

- Den gode oppslutningen rundt arrangementene viser at norske bedrifter ser behov for effektivisering i egen virksomhet, sier konsernsjef i Visma, Øystein Moan, som innledet seminaret i Oslo.
- Dette bekreftes også av funnene i vår effektivitetsundersøkelse. Visma gjennomfører hvert år en undersøkelse blant norske bedrifter om deres fremtidsforventninger. I fjor høst svarte 80 prosent av de spurte at de forventer en omsetningsvekst i 2008. Samtidig tenker bare 40 prosent å ansette flere folk. Dermed er bedriftene nødt til å jobbe mer effektivt. I tillegg har Norge et svært høyt lønnsnivå sammenliknet med andre land. Dette er en stor utfordring for vår konkurranseevne, og bedriftene er nødt til å kompensere for det høye lønnsnivået ved å organisere virksomheten så effektivt som mulig, forteller Moan.

- En måte å jobbe smartere på er å utføre rutineoppgaver og administrative prosesser på kortere tid. Gode støtteverktøy er et viktig bidrag for å redusere antallet manuelle rutiner. For eksempel bruker mange bedrifter mye tid på å manuelt distribuere informasjon og rapporter fra de tunge ekspertsystemene til ansatte i virksomheten. Med en enklere, nettbasert tilgang kan alle medarbeidere selv hente ut akkurat den informasjonen de har behov for fra systemene for økonomi, regnskap, lønn eller salg. Nettbaserte løsninger vil medføre store effektivitetsgevinster for mange. Visma ønsker å bidra til at norske bedrifter får en enklere hverdag. Vi er til for å øke våre kunders konkurranseevne, sier Moan.

Effektive arbeidsprosesser og administrative rutiner gir bedre grunnlag for å levere gode produkter og tjenester til kundene. Øystein Moans avsluttende oppfordring til seminardeltakerne i Oslo var å gjøre kundene til ambassadører;
- Vi i Visma ringer våre kunder jevnlig og spør om de er ambassadører. Det vil si at vi stiller dem spørsmålet om de er så tilfredse med våre varer og tjenester at de anbefaler oss til venner og bekjente. Dette kan alle virksomheter gjøre. Bedrifter som har kunder som er ambassadører har et grunnlag for varig vekst.