• Volvo Norge AS/

Lørenskog satser på nytt utstyr til brøyting og vedlikehold. -Volvo leverer tre nye Volvo FM9 4x4 med allhjulstrekk til Lørenskog kommune.

kommune mottok nylig tre splitter nye Volvo FM9, 4x4 tippbiler fra Volvo Truck Center, Jessheim. Bilene er en del av Volvos konsept for allhjulsdrift som har sin opprinnelse i mange års erfaringer med militære kjøretøy.

Lørenskog Bilene har en 9-liters motor på 380 hk og Volvos unike 6-trinns Powertronic automatgirkasse. De er alle utstyrt VEB, forsterket motorbrems for økonomisk bruk av bremseenergi. Når bilene i tillegg er utstyrt med komfort førerhuspakke og helluftfjæret forlenget førerhus, vil dette øke sjåførens komfortnivå og minske stressnivået betraktelig. I følge sjåførene er automatgirkassen og luftfjæret førerhus med automatisk klimaanlegg særlig velkomment. Lastebiler med trekk på alle hjul har en tendens til å bli veldig stive. Med Volvos S-parabel bakfjærer i kombinasjon med luftfjæring på førerhuset er dette problemet betraktelig bedre. Bilene er utstyrt med Zetterbergs 3-veis Eurotipp og fullt brøyteutstyr. -Dette er de tre første bilene vi leverer i Norge med Zetterbergs nye Euromatic hydraulisk sidelem styrt fra førerhuset, sier Roar Inngjerdingen fra påbyggsleverandøren Kran&Hydraulikk AS. Zetterbergs har også levert bilene med full plogbelysning, roterende lamper og ryggekamera, samt en Hiab XS088 bakmontert kran tilpasset alle tre bilene, fortsetter Inngjerdingen Bjørnar Tangen verkstedleder ved Lørenskog kommunes verksted, og han uttaler: -Det er første gang vi går til innkjøp av tre nye like biler. Vi er overbevist om at dette vil gi oss klare driftsfordeler med hensyn til teknisk service, vedlikehold, deleinnkjøp og interne bilbytter. -Når bilene er identiske vil det ikke bli problemer for sjåførene å sette seg inn i bilenes egenskaper på kort tid. Under vintervedlikeholdsperioden går bilene med opp til tre sjåfører pr. bil, sier Tangen. Volvo Truck Center på Jessheim har også levert tilsvarende biler til Eidsvoll og Rælingen kommune i løpet av 2005. Tekniske spesifikasjoner: Volvo FM9 380HK, akselkombinasjon 4x4. Motor: D9A380 Girkasse: VT2206PT Fjæring: Parabel Aksler: Foran 9 tonn, bak 13 tonn Førerhus: L1EH1 forlenget kort førerhus Diverse utstyr: Navreduksjon, VEB forsterket motorbrems, Komfort førerhuspakke med luftfjæring, automatisk klimaanlegg og radio med cd-spiller. Onspot automatkjetting. Påbygg: Zetterbergs Eurotipper med hydraulisk sidelem Euromatic. Løftekran: HIAB XS088 CL Billedtekst: Verkstedleder Bjørnar Tangen ved Lørenskog kommunes verksted mottar bilene av salgsrepresentant Terje Døhlen, Volvo Truck Center Jessheim. Til høyre Roar Inngjerdingen fra Kran&Hydraulikk AS, som har levert påbyggene. For ytterligere informasjon eller flere bildemotiver, ta kontakt med Salgsrepresentant Terje Døhlen, telefon 915 35 023 eller Informasjonssjef Frank Tonås, telefon 908 21 944.