Volvo Trucks lanserer ny 13-liters motor og en sterkere D9-generasjon

Ved lanseringen av nye Volvo FH og Volvo FM vil en helt ny 13-liters¬motor, D13A, erstatte D12D. Den nye motoren er kraftigere og mer lettkjørt, samtidig som dieselforbruket er lavere. 9-litersmotoren blir også sterkere og smidigere. Den blir oppgradert fra D9A til D9B, med blant annet forbedret kjøle- og smøresystem. Begge motorene vil i første omgang bli levert i Euro 3-versjon. De kan utstyres med SCR eksosrensesystem, slik at de overholder Euro 4- og Euro 5-standardene. Fra og med lanseringen av D13A vil alle Volvomotorer bli bygd etter samme konsept. Motorene er robuste og driftssikre. Mange av de tekniske løsningene er felles for 9, 13 og 16-litersmotorene. Alle er dieseldrevne, sekssylindrede rekkemotorer med turbo og intercooler. Motorene har en moderne konstruksjon med overliggende kamaksel, fireventilteknologi og elektronisk styrte enhetsinjektorer. -Kunden velger motor ut fra sine behov, sier Mats Franzén, sjef for produktstrategi og planlegging ved Volvo Trucks. Men, uansett hvilken variant de velger, får alle Volvokunder en motor med samme grunnleggende teknologi og egenskaper. Økt slaglengde for mer kraft og fleksibilitet Den nye D13A-motoren har alle de gode egenskapene fra D12D, og er forbedret på flere områder. Slaglengden er økt for større sylindervolum og høyere dreiemoment. -Det høyere dreiemomentet gjør motoren mer anvendelig, sier Mats Franzén. Det gjør den enda mer egnet for tungt arbeid, slik som anleggsdrift eller kjøring med tunge tilhengere. Dreiemomentet er økt med ca. 200 Nm og har en flat kurve. Kraften kommer raskt både ved høye og lave turtall. Resultatet er raskere akselerasjon og større smidighet med færre girskift. Motorens egenskaper i motbakke er også forbedret, og høyere dreiemoment gir mulighet for raskere bakakselutveksling uten økning av motor¬turtallet. Dette gjør det lettere å kjøre drivstofføkonomisk. Motorens vekt er redusert med 20 kg. Takket være Volvos avanserte støpe¬teknikk har det vært mulig å redusere dimensjonene uten at det går ut over stabiliteten. Transmisjonen (registeret) er nå plassert i bakkant av motoren, og bidrar til å redusere motorens vekt. Motorstyrken er økt med ca. 20 hk. Kombinasjonen av lavere vekt og økt kraft gjør det mulig å holde høyere gjennomsnittsfart og dermed oppnå bedre kostnadseffektivitet. D13A er den første Volvo-motoren som kan utstyres med lukket veivhus¬ventilasjon (CCV). Gassene fra toppdekselet resirkuleres til turboenheten via en oljeseparator med sentrifuge, slik at motoren holdes ren og lekkasjefri. Sentrifugesystemet er helt vedlikeholdsfritt. Robust konstruksjon D13-motoren har en robust konstruksjon med sylinderblokk og topplokk i støpejern. En forsterkningsbjelke i stål gir økt stivhet og mindre vibrasjon. Dimensjonene på blant annet stempelboltene er økt. Stemplene er av monoblokktype og lagd av smidd stål, med stempelkjølesystem. For lettere tilgang er kraftuttaket flyttet bak på motoren. Standarden er 650 Nm, men opptil 900 Nm fås som tilleggsutstyr. Lengre oljeskiftintervall Med lanseringen av den nye D13A øker oljeskiftintervallet til 100 000 km eller ett år. Det betyr kortere tid på verksted og lavere kostnader som gir mer effektiv drift og økt lønnsomhet. -Med den nye D13-motoren ligger alt til rette for høy kostnadseffektivitet og stor kjøreglede, sier Mats Franzén. Mer effektiv 9-liters motor D9-motoren er også videreutviklet og kommer i en ny generasjon – med høyere effekt og dreiemoment over et større turtallsområde. Disse forbedringene gir større kjøreglede og utmerket drivstofføkonomi. Raskere akselerasjon, større fleksibilitet– ikke minst ved kjøring i motbakke og høyere gjennomsnittsfart, er bare noen av fordelene. Det nyutviklede smøresystemet har en meget stillegående oljepumpe og velproporsjonerte smørekanaler for å redusere trykkfall. En effektiv oljekjøler er montert i motorblokken. Doble fullstrømsfiltre kombinert med et bypassfilter sikrer optimal rensing. Kjølesystemet er også forbedret. En nyutviklet kjølepumpe gir forbedret kjøling i topplokket og bidrar til rask gjennomstrømning og minimale trykkfall. Utskiftbare, våte sylinderforinger sikrer effektiv varmeavledning. I likhet med D13A har D9B massive stempler med stempelkjøling. Stemplene i D9B er laget av aluminium. Lukket veivhusventilasjon er tilgjengelig som tilleggsutstyr og bidrar til lavere forurensning. Oljeskiftintervall på opptil 70 000 km gir bedre driftsøkonomi. Lave utslippsnivåer med SCR- katalysatorrensing Grunnversjonene av D13A og D9B oppfyller Euro 3-utslippsstandardene. Etter¬behandling av eksosen med AdBlue SCR-katalysator gjør at både Euro 4- og Euro 5-standardene kan oppfylles. Den viktigste forskjellen er forholdet av AdBlue til drivstoff: Det trengs 3–4 % AdBlue for Euro 4, mot 5–7 % for Euro 5. Forstøvet AdBlue sprøytes inn i eksosgassene før de går gjennom SCR-katalysatoren. Der omdannes nitrogenoksidene til uskadelig nitrogen og damp, stoffer som forekommer naturlig i miljøet. AdBlue er en helt uskadelig væske som lages av naturgass. SCR gjør det mulig å oppfylle strenge miljøkrav uten at det går ut over ytelsen, siden systemet også kan brukes på kraftige motorer. Dessuten krever ikke SCR endringer i smøre- eller kjølesystemet. Motorprogram Motor Slaglengde Konfig Effekt Dreiemoment Nm volum dm3 kW/hk D13A 400 12,8 R6 294/400 2 000 D13A 440 12,8 R6 324/440 2 200 D13A 480 12,8 R6 353/480 2 400 D13A 520 12,8 R6 382/520 2 500 D9B 300 9,4 R6 220/300 1 500 D9B 340 9.4 R6 250/340 1 600 D9B 380 9,4 R6 280/380 1 700 DEADLINE 8. september 2005 For mer informasjon eller ønske om bilder, kontakt: Frank Tonås, tlf. +47 23 27 67 27/ +47 90 82 19 44, e-post frank.tonas@volvo.com Ulf Arensberg, tlf. +46 31 66 66 50, e-post ulf.arensberg@volvo.com eller Marie Vassiliadis, tlf. +46 31 322 41 27, e-post marie.vassiliadis@volvo.com