Internasjonal hackerguru skaper Paranoia i Oslo

Report this content

Sikkerhetsrisikoene innen IT når stadig nye høyder, og for en IT-sikkerhetsansvarlig er det lett å bli paranoid. Derfor er Kevin Mitnick – notorisk hacker og dataguru – igjen invitert til sikkerhetsseminaret Paranoia, som arrangeres av Watchcom Security Group torsdag 29. oktober.

Om halvannen måned arrangeres Paranoia for fjerde gang på rad, og i høst vil deltakerne selv få muligheten til å delta aktivt i det som kalles ”One hour with Mitnick”. I den forbindelse gis det mulighet til å sende inn spørsmål på forhånd. Spørsmål sendt inn til Watchcom innen 29.september vil kunne bli besvart av Kevin Mitnick – som selv er ansett som en av de største truslene mot den amerikanske IT -sikkerheten gjennom tidene. – Det er en ære for oss igjen å få besøk av Kevin Mitnick. Det er nå tre år siden han var her sist og det blir interessant å høre han trekke referanser til det forrige besøket og hva han mener om utviklingen siden den gang. Unikt for i år er at han faktisk tillater publikum å delta aktivt, ved på forhånd gi dem muligheten til å stille spørsmål. Det er mye som tyder på at årets foredrag blir mer personlig og spisset enn noensinne, sier Fred Habberstad, administrerende direktør i norske Watchcom Security Group. Man kan aldri bli for Paranoid Ordet paranoia stammer fra gresk og betyr hinsides sinn. Det betegner en tankegang der oppfattelsen av omgivelsene ikke har rot i virkeligheten. Men innenfor IT-sikkerhet er ikke avviket mellom angsten og virkeligheten så stor. Aldri før har datasikkerhet vært et større problem og sikkerhetssjefer verden over har god grunn til å frykte realiteten. – Man kan egentlig aldri bli for paranoid når man vet hvilke trusler som er der ute. Paranoia kommer ikke til å berolige deg om at datakriminalitet ikke foregår eller overbevise deg om at angrep ikke skjer. Vi i Watchcom ønsker heller å bruke vårt nettverk til å vise hvilke trusler som er relevant for nettopp deg og ditt selskap – vise den datakriminelle virkeligheten slik den faktisk er – så du lettere kan håndtere de sikkerhetstruslene som kommer, sier Habberstad. It takes one to know one Helt siden 80-tallet har Kevin Mitnick vært engasjert i flere angrep mot IT-sikkerhetssystemer verden over. Man har til og med gått så langt som å påstå at hans avhengighet av IT kunne sammenlignes med en narkomans avhengighet av narkotika. Etter nesten to år bak murene ble han i tillegg fratatt retten til å ta i bruk verken PC, mobiltelefon eller programvarepakker som en betingelse for løslatelsen i 2000. Nå er situasjonen snudd. Mitnick har selv er blitt et ettertraktet offer blant dataforbrytere i hele verden – i et ønske om å slå hackeren selv – i hans eget spill. Det amerikanske tele- og nettselskapet AT&T, hvor Mitnick kjøpte webhotelltjenester, ga nokså nylig beskjed om at de ikke lenger ønsket å ha han som kunde – nettopp på grunn av de konstante angrepene fra andre hackere på hackerguruen selv. Hva ville vel være mer stas enn å hacke selveste Kevin Mitnick? – Mitnick har lenge vært på andre siden av loven, men ønsker nå å bruke sin innsikt til å hjelpe IT-ansvarlige og ledere rundt i verden. Ved å tenke som en hacker er det lettere å forsvare seg mot eventuelle innbrudd. Og hvem er vel bedre egnet til å unngå IT-angrep enn en notorisk hacker som Mitnick? Paranoia er en unik mulighet til å komme ansikt til ansikt med den tidligere dataforbryteren, og kanskje du til og med er så heldig at du får besvart akkurat dine sikkerhetsspørsmål, sier Habberstad. For mer informasjon om arrangementet og påmelding til Paranoia besøk http://www.paranoia2009.no Deres lesere kan sende deres spørsmål til Kevin Mitnick til paranoia@watchcom.no