Emil Christiansen er ny konsernsjef for Waves4Power

Første juni tiltrådte Emil Christiansen som konsernsjef for det Göteborg-baserte bølgekraftselskapet Waves4Power. Selskapet henter inn ny kapital og går inn i en ny fase for videreutvikling og tilpasning til markedets behov av bølgekraftsystemet som i 2017 ble vellykket uttestet utenfor Runde på den norske vestkysten. Målet er å halvere kostnaden for systemet, entre markedet og klargjøre for masseproduksjon. Potensielle kunder er identifiserte innenfor segmentene havbruk, olje & gass samt avsidesliggende øysamfunn.

Emil Christiansen har hatt ledende stillinger i flere industriselskap som har hatt volumproduksjon av både produkter og tjenester i globale markeder. Han har lang erfaring fra å drive produktutvikling og lede forretningsområder som har hatt sterk vekst. Emil kommer senest fra en direktørstilling i Toyota Material Handling Europe.

Slik kommenterer han sitt nye oppdrag:
”Jeg ser et enormt potensiale i Waves4Power´s løsning. Med oss har vi sterke samarbeidspartnere som deler en felles visjon og arbeider for at Waves4Power skal bidra til å skape en bedre framtid gjennom å produsere fornybar energi fra havet. Det er fantastiskt spennende og jeg er stolt over å få arbeide i et vekstselskap som er med å gjøre verden til et bedre sted.”

Sommeren og høsten 2017 ble det gjennomført vellykkede tester av den kraftgenererende bøyen, som utgjør kjernen i bølgekraftsystemet. Testanlegget lyktes å nå de ambisøse målsetningene om å overleve midt i ett av verdens tøffeste bølgemiljø, produsere strøm og ikke påføre skader på menneske eller natur. Suksessen ble sist høst høytidelig markert i nærvær av Kong Harald V av Norge.

Waves4power henter nå inn ny kapital for videreutvikling av Next Generation, den neste generasjon av bølgekraftsystemet. Løsningen skal forbedres, kostnaden halveres og masseproduksjon forberedes. I tillegg kommer selskapet til å arbeide med å styrke samarbeidet med potensielle kunder, først og fremst innenfor havbruk, olje & gass og øysamfunn med bærekraftig energibehov.

”Waves4Power will generate a better future by providing renewable energy from ocean waves”.

For  ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Emil Christiansen, Konsernsjef, Waves4Power, emil.christiansen@waves4power.com, +46 72 210 44 20

Waves4Power er et Göteborg-basert selskap som utvikler og selger fossilfrie energisystem basert på bølgekraft. Waves4Power fokuserer på holdbarhet, høy servicegrad og lønnsom elproduksjon. Kjernen i W4P’s bølgekraftsystem er en kraftgenererende bøye med elastiske forankringer. Selskapet har utviklet den siste generasjonen av bølgekraftverk etter at prototypen av WaveEL-bøyen først ble lansert utanfor Vinga i Sverige i 2010. I dag arbeider W4P med et nettverk av kommersielle industrielle partnere og i nært samarbeid med blant annet Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Selskapet er representert i Sverige, Norge og UK.  www.waves4power.com

Tags:

Om oss

Waves4Power er et svensk selskap med hovedkontor i Gøteborg som utvikler og selger fossilfrie energisystem basert på bølgekraft. Waves4Power fokuserer på holdbarhet, servicevennlighet og lønnsom elproduksjon. Kjernen i W4P bølgekraftsystem er en kraftgenererende bøye med elastiske forankringer. Selskapet har utviklet den siste generasjonen av bølgekraftsverk etter at prototypen av WaveEL-bøyen ble lansert utenfor Vinga i Sverige i 2010. I dag arbeider W4P med et nettverk av kommersielle industrielle partnere og i nært samarbeide med blant annet Chalmers Tekniska Högskola i Gøteborg.  www.waves4power.com

Quick facts

Tweet dette