Kongelig åpning av bølgekraftverket

Sammen med en lokal tiåring stod H.M. Kong Harald for den offisielle åpningen av Waves4Powers bølgekraftverk torsdag 21. september.

Det var under en folkefest i Fosnavåg på vestkysten av Norge at H.M. Kong Harald åpnet bølgekraftverket sammen med Arthur Pettersson-Kieffer, som var vinneren av en tegnekonkurranse om fremtidens bølgekraftverk. Pettersson-Kieffer fra Ulsteinvik vant i konkurranse med elever fra tolv andre norske skoler.

Over 2000 personer var på plass under folkefesten, en fest som markerte høydepunktet på en dag der bølgekraft og Waves4Power stod i fokus.

H.M. Kong Harald fikk under besøket møte ledelsen i Waves4Power og mange av partnerne, og han besøkte også Waves4Powers WaveEl-bøye ved fugleøya Runde. Denne bøyen har siden 2. juni i år vært tilkoblet det norske kraftnettet. Kongen ble transportert ut til bøyen av RS Idar Ulstein, den nyeste av båtene i Det Norske Redningsselskap, der H.M. Kong Harald er selskapets høyeste beskytter. H.M. Kong Harald ble informert om prosjektet av Jan Melsom og Bengt Mårlind fra Waves4Power.

"Kongen var både interessert og oppdatert. Han stilte mange gode spørsmål. Det var en stor ære å få vise Kongen vårt bølgekraftanlegg", sier Jan Melsom.

H.M. Kong Harald fikk også presentasjon av Waves4Power og flere av partnerne under en konferanse i konsertsalen på Thon Hotel Fosnavåg. Under konferansen ble også planene for Next Generation-bøyen presentert.

På plass var også mange av de norske miljøorganisasjonene og et stort norsk pressekorps.

Dagen ble avsluttet med festmiddag for H.M. Kongen og 115 inviterte gjester, der det var representanter fra en lang rekke land, blant annet fra Japan, USA, Østerrike, Holland, England, Norge og Sverige.

For bilder: https://news.cision.com/no/waves4power

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Ulf Lindelöf
Konsernsjef
+46 72 210 44 20
ulf.lindelof@waves4power.com

Jan Melsom
Norsk representant
+47 900 585 78
jan.melsom@waves4power.com

Waves4Power
er et svensk selskap med hovedkontor i Gøteborg som utvikler og selger fossilfrie energisystem basert på bølgekraft. Waves4Power fokuserer på holdbarhet, servicevennlighet og lønnsom elproduksjon. Kjernen i W4P bølgekraftsystem er en kraftgenererende bøye med elastiske forankringer. Selskapet har utviklet den siste generasjonen av bølgekraftsverk etter at prototypen av WaveEL-bøyen ble lansert utenfor Vinga i Sverige i 2010. I dag arbeider W4P med et nettverk av kommersielle industrielle partnere og i nært samarbeide med blant annet Chalmers Tekniska Högskola i Gøteborg.  www.waves4power.com