Norges første kvinnelige leder for vedlikehold på fly

Flytekniker i Widerøe, Siv Lena Vikjord (37 ) er ansatt som Norges første kvinnelige leder for Part 145 Base Manitance, som er et verksted for tungt vedlikehold på Widerøes Dash 8 fly.

Widerøe har ansatt Norges første kvinnelige leder for det tunge og mest omfattende vedlikeholde på Widerøes fly.
- Det er svært gledelig å se at også kvinner når toppen i en jobb som har vært mannsdominert i alle år. Det ingen andre norske selskaper som tidligere har hatt en kvinnelig leder for tungt vedlikehold på fly, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.

Siv Lena Vikjord får personalansvar for 54 flyteknikere og skal lede vedlikeholdet på selskapets 28 Dash 8 fly. Jobben går i hovedsak ut på å ta nødvendige steg for å imøtekomme nasjonale og internasjonale bestemmelser. Hun skal videre sørge for at Base Maintenance overholder interne, nasjonale og internasjonale krav. I denne lederjobben skal Vikjord forberede og kontrollere budsjett, sikre et godt samarbeid med andre avdelinger samt ivareta helse, miljø og sikkerhet.

- Jeg er veldig fornøyd med å ha fått jobben og ser frem til på ta fatt på utfordringene denne stillingen gir, sier flytekniker Siv Lena Vikjord.

Siv Lena Vikjord har lang erfaring som flytekniker. Hun er utdannet ved Teknisk Fagskole på Kjevik, og har også Luftforsvarets befalsskole på Kjevik. I tillegg har hun jobbet som flytekniker i Forsvaret. Vikjord begynte i Widerøe 1999 som flyfagarbeider, og har vært Autorisert Flytekniker siden april 2004.
Siv Lena Vikjord er samboer, har to barn og bor i Bodø.Vikjord begynner i stillingen 1. august.