Samarbeid om ambulanseflyging

Widerøe og Norsk Luftambulanse innleder i dag et samarbeid med sikte på å legge inn tilbud på ambulanseflykontraktene som skal ut på anbud neste år.

- Vårt mål med et eventuelt engasjement innen ambulanseflytjenesten er å kunne bidra, i samarbeid med vår oppdragsgiver helseforetakene, til at denne tjenesten skal bli enda bedre for pasientene som trenger den, sier administrerende direktør i Norsk Luftambulanse-gruppen, Steinar Sørlie.

Ambulanseflytjenesten i Norge består av til sammen ni ambulansefly som opererer fra de sju ambulanseflybasene Alta, Kirkenes, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen.

- Ved å kombinere Norsk Luftambulanse og Widerøes kompetanse tror vi at vi skal klare å skape et svært godt og profesjonelt tilbud til de pasientene som trenger denne tjenesten, sier administrerende direktør i Widerøe, Per Arne Watle.

Luftambulansetjenesten ANS har allerede startet arbeidet med anskaffelse av ambulanseflytjenester. Kontrakten(e) forventes signert i løpet av høsten 2007.

- Widerøe kjenner hver krok i Norge, og har lang erfaring med å operere i vårt tøffe klima. Vi tror at Norsk Luftambulanses akuttmedisinske kompetanse sammen med den solide flyoperative erfaringen til Widerøe danner et svært godt utgangspunkt for å engasjere seg i ambulanseflytjenesten fra neste kontraktsperiode, sier Steinar Sørlie i Norsk Luftambulanse-gruppen.