Widerøe tilbake i Honningsvåg

Widerøe tilbake i Honningsvåg (Bodø 20. desember 2001) 2. januar gjenopptar Widerøe flygingene på Honningsvåg Lufthavn, Valan. Første fase av utbedringsarbeidene er avsluttet og Luftfartstilsynet har i dag gitt tillatelse til flytrafikk med Dash-8 igjen. Luftfartstilsynet har gitt Widerøe tillatelse til å operere på Valan i ett år, det vil si frem til 20. desember 2002. Etter denne datoen vil det bli foretatt en ny vurdering av de operative forhold. Arbeidet med å få lufthavna i tilfredstillende stand fortsetter etter planen utover neste år. Selskapet vil operere etter de samme restriksjonene som gjaldt før stengningen 1. oktober. Dette gjelder først og fremst begrensninger som er knyttet til vanskelige vindforhold. Widerøe følger den samme tidtabellen som tidligere. Det vil fem daglige avganger fra morgen til kveld. Lørdager har vi to avganger og søndager tre. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,7 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 34 flyplasser i Norge og 4 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Stavanger-Aberdeen og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger, kontakt flygesjef Tore Hansen tlf. 75513741/90100966 eller informasjonsdirektør Martin Lohne, tlf. 67116112/90548547 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01320/wkr0002.pdf