Widerøe vant kortbaneanbudet for Finnmark

Widerøe vant anbudskonkurransen om regionale flyruter i Nord-Troms og Finnmark og skal fortsatt betjene disse rutene. Det er nå klart etter at Samferdselsdepartementet i dag offentliggjorde utfallet av anbudskonkurransen for perioden 1. april 2007 til 1 april 2010.

- Det er svært gledelig for Widerøe at vi fortsatt skal få lov å betjene kortbanenettet i Finnmark, sier administrerende direktør Per Arne Watle. - Spesielt gledelig er det at vi kan fortsette å tilby større fly med trykk-kabin og høy grad av sikkerhet til alle reisende i Finnmark med 20 prosent lavere maksimalpris.
Widerøe vant med et anbud på 434,7 millioner kroner i godtgjørelse i hele perioden.

Passasjerene vant
Passasjerene i Finnmark får en senking av maksimalprisene på 20 prosent, og unngår mindre fly uten trykk-kabin og lavere sikkerhetsutrustning, som ville vært utfallet hvis Widerøe hadde tapt anbudsutlysningen.

Stabilitet og tillit
Kortbaneflygning i Finnmark er en krevende operasjon. Vær, avstand og landingsforhold setter krav til flyselskapet som betjener regionen. - For Widerøe er det med stolthet vi skal videreføre oppgaven som en viktig del av Nord-Troms og Finnmarks infrastruktur, med fornyet tillit fra Samferdselsdepartementet og reisende i Finnmark.