Canal Digital lanserer ny musikktjeneste fra WiMP

(Oslo, 19. januar, 2012) I dag lanseres en helt ny musikktjeneste fra Canal Digital Norge og WiMP. Musikktjenesten WiMP blir nå en naturlig del av tv-menyen på de nye pvr-dekoderne for parabolkunder hos Canal Digital. Med et par tastetrykk på fjernkontrollen vil kundene kunne få full tilgang på musikktilbudet fra WiMP på tv-en. Det er første gang i Norge at denne type avansert musikktilbud lanseres for norske tv-kunder.

- Musikktilbudet fra WiMP har blitt veldig godt mottatt hos våre kunder. Vi vet også at mange har investert i gode lydanlegg til tv-en og nå gir vi de mulighet til også å kunne streame millioner av låter direkte på tv-en. Når vi nå også lanserer mulighet for to samtidige opptak og nedlastbar fjernkontroll på bærbare enheter som iPhone og iPad så viser det at vi går inn i det nye året med klare ambisjoner om å tilby et førsteklasses underholdningsprodukt tilpasset nye medievaner, sier Petter Carlsen som er adm.dir i Canal Digital Norge.

WiMP på dekoder
For litt over et halvt år siden inkluderte Canal Digital Norge den tradisjonelle musikktjenesten fra WiMP i tv-abonnementet. Når selskapet nå også lanserer WiMP på sine dekodere fra ADB økes tilgjengeligheten. WiMP blir en naturlig del av menyen hos alle kunder med familiekanalene og med et par tastetrykk på fjernkontrollen har kundene full tilgang på musikktilbudet fra WiMP.
- Utviklingen går mot at musikk blir mer og mer tilgjengelig over alt. Mens det tidligere har vært mest en personlig opplevelse, der folk har hatt tilgang på sin egen PC eller mobiltelefon, blir det nå mer og mer åpent ved at hele familien kan høre på musikk i stua. Det at Canal Digital nå lanserer WiMP på pvr-dekoderen gjør at det blir enda lettere å bruke WiMP. I tillegg får de en veldig spennende brukeropplevelse med det redaksjonelle innholdet til WiMP med anbefalinger og tips fra redaksjonen direkte på tv-skjermen, sier Per Einar Dybvik, daglig leder for WiMP i Norge.

For å kunne bruke den nye WiMP-tjenesten må dekoderen være tilkoblet internett. WiMP finner man ved å trykke MENU, deretter velge WiMP fra denne menyen. Man bruker samme Brukernavn og Passord som man bruker på sine andre WiMP klienter. Når man først har logget seg inn så husker dekoderen dette til den gjøres strømløs, da må man logge inn på nytt.

To opptak samtidig
Den nye softwaren som i dag lanseres muliggjør også to samtidige opptak på pvr-dekoderen. Man kan også se på en tredje kanal, merket med hvit i kanaloversikten, som ligger på en av de to frekvensene som er i bruk ved to samtidige opptak.

Nedlastbar fjernkontroll - iDevice
Software oppgraderingen muliggjør også at kunder med pvr-dekoderen fra ADB kan laste ned en app med en egen fjernkontroll og dermed kan styre dekoderen med bruk av iPad, iPhone eller iPod. Forutsetningen er at dekoderen er koblet til Internett og at iPaden, iPhonen eller iPoden er på samme nettverk som dekoderen. Den nye appen blir tilgjengelig på App Store i neste uke. Navnet er Canal Digital Remote. I tillegg til de samme funksjonene man finner på fjernkontrollen så kan man også gå rett inn i WiMP, tv-guide med forskjellige visninger og programsøk.

Den nye softwaren lastes ned av seg selv etter kl 10 torsdag. Ser du WiMP ved siden av GO tjenesten når du trykker på meny knappen så har du fått siste software, har du ikke fått den slå av dekoder og vent i 10 minutter.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt
Kenneth Tjønndal Pettersen, informasjonsdirektør Canal Digital Norge, tlf. 982 57 555
Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro /WiMP, tlf 908 07 389