Norge kjører forbi Sverige på musikkstreaming

Musikkstreamingtjenester brukes mer og mer og inntektene til musikkbransjen øker. En markedsundersøkelse av Norstat for WiMP, gjennomført i januar 2012, viser at andelen nordmenn som har tilgang til en musikkstreamingtjeneste har økt fra 37 til 56 prosent de siste seks månedene. For første gang har Norge passert Sverige på denne statistikken – i Sverige i samme periode økte tilsvarende tall fra 48 til 54 prosent.

3 av 10 svarte, både i Sverige og Norge, at de lyttet til musikk via streaming i løpet av forrige uke. I Norge økte denne andelen fra 20 til 29 prosent fra juni i fjor til nå. Svenskene økte tilsvarende fra 27 til 29 prosent, og dermed står de to landene likt. Danske musikklyttere ligger litt etter på streamingfronten, men også der økte andelen som hørte på musikk via streaming forrige uke fra 14 til 20 prosent.

”Vår avtale med Canal Digital, som gir 1 av 3 norske husholdninger muligheten til å få WiMP inkludert i tv-abonnementet er naturligvis viktig for denne utviklingen”, sier daglig leder for WiMP i Norge Per Einar Dybvik.

Flere kvitter seg med CD-samlingen
Undersøkelsen viser også at fler og fler musikkelskere kvitter seg med CD-samlingen. Andelen som svarer at de har ryddet vekk, gitt bort, solgt eller kastet CD-platene øker jevnt og trutt og er nå på 28 prosent totalt. Ifølge undersøkelsen er bruk av musikkstreaming omvendt proporsjonal med alder, jo yngre man er, desto større er bruken. Mens 59 prosent av nordmenn under 30 år lyttet til musikk via streaming siste uke er tilsvarende tall for de over 50 år 13 prosent. Tilsvarende viser tallene også at nesten halvparten av befolkningen opp til 40 år har kvittet seg med CD-samlingen, mens 9 av 10 over 50 år fortsatt har den på utstilling.

Nordmenn vil betale for musikk
Norstat-tallene viser også at majoriteten av nordmenn under 30 år vil betale for seg. 51 prosent svarar ja og kun 22 prosent svarer nå nei på spørsmål om de er villig til å betale for en musikkstreamingtjeneste. For seks måneder siden svarte 35 prosent av ungdommene nei til betaling, altså en framgang på 13 prosentpoeng. Totalt i alle aldre øker andelen som vil betale fra 25 til 29 prosent, mens 1 av 4 sier det kommer an på tjenesten. Det er altså de yngste, som også er de som i størst grad har tatt i bruk streaming, som også er mest betalingsvillige.

”Vi mener betalingsvilje henger sammen med opplevd kvalitet, noe vi naturligvis jobber mye med hver eneste dag, ved å vise fram det beste fra norsk og internasjonal musikk, nytt og gammelt fra alle sjangre. Jeg er også glad for at så mange sier de synes opplevelsen av å lytte til musikk er bedre nå enn før”, sier Sveinung Rindal fra WiMP-redaksjonen.

Cirka halvparten av ungdommene i undersøkelsen svarer at de synes opplevelsen av å lytte til musikk har blitt bedre etter at de fikk en musikkstreamingtjeneste.

Ulovlig nedlasting synker
Undersøkelsen viser også at over halvparten av de som tidligere lastet ned musikk ulovlig, ikke lenger gjør dette etter at de har fått tilgang til en streamingtjeneste. Aldersgruppen under 30 svarer også i høyere grad enn de eldre (52 prosent mot snitt på 30 prosent) at tilgang til streaming gjør at de laster ned mindre musikk ulovlig.

”Vi har alltid ment at den beste måten å hindre ulovlig nedlasting på er gjennom å tilby lovlige  tjenester som er enklere å bruke. Nedgangen i ulovlig nedlasting må i stor grad tilskrives den enorme veksten vi har sett innenfor musikkstreaming”, sier Per Einar Dybvik.

Framtidstro på streaming
Hele 81 prosent av nordmenn under 30 år tror nå at streaming blir den dominerende måten å konsumere musikk på innen 2-4 år, opp fra 76 prosent i juni i fjor. Framtidstroen på streaming øker i alle aldersgrupper, og totalt fra 51 til 58 prosent. 30 prosent tror fortsatt at nedlasting vil være dominerende om 2-4 år, mens 7 prosent tror på CD.

Undersøkelsen viser at de som bruker musikkstreamingtjenester også bruker litt mer penger på konserter. Mens 68 prosent av nordmenn som bruker streamingtjenester betaler for konsertbilletter i løpet av en måned, svarer 59 prosent av ikke-streamerne det samme.

Undersøkelsen er gjennomført i januar 2012 av Norstat på oppdrag av musikktjenesten WiMP. Via en nettundersøkelse ble et representativt utvalg på tusen respondenter over 18 år i Norge, respektive Sverige og Danmark spurt, det vil si totalt 3 000 respondenter.

WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark og Portugal, sistnevnte via et annet varemerke fra operatøren Portugal Telecom. WiMP planlegger også lanseringer i blant annet Tyskland, Irland og Benelux. For drøyt et halvår siden ble WiMP inkludert i tv-abonnementet til 1 av 3 norske husholdninger via en avtale med Canal Digital. Canal Digital lanserer nå også WiMP på TV for sine norske parabolkunder.

For spørsmål eller mer informasjon, vennligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef i Aspiro / WiMP. Telefon: 90 80 73 89, kristin.eldnes@aspiro.com.

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no