Pressemelding fra WiMP, 7. februar 2011.

En undersøkelse fra Norstat, utført i desember på oppdrag av WiMP viser følgende:

Musikkstreaming som kategori er etablert

• 42% av den totale befolkningen oppgir nå av de har tilgang til en streamingtjeneste for musikk. I juni oppga 1 av 3 at de hadde prøvd en streamingtjeneste.
  • I den kommende generasjonen er andelen enda større, 75% av de under 30 har allerede tilgang til musikkstreaming.
    • Menn i Oslo leder an utviklingen. Oslo-andelen som har tilgang til musikkstreaming er 54%.
    • Totalt oppgir 51 % av alle menn at de har tilgang til en musikkstreamingtjeneste. Tallet for kvinner er 33%.

Vær oppmerksom på at spørsmålet ”har tilgang til” må sammenlignes med tilgang til Internett eller TV, og ikke umiddelbart kan overføres til antall brukere eller abonnenter.

Betalingsmodellen får fotfeste

1 av 4 som har tilgang til en musikkstreamingtjeneste bruker nå en betalt tjeneste. Aldersgruppen under 30 betaler i enda større grad enn eldre brukergrupper.

”Vi i WiMP er glade for at streaming som kategori blir stadig mer etablert, samtidig som vi ser at flere og flere forbrukere er villig til å betale for en fullverdig tjeneste. Vi har fra starten ment at en ren betalingsmodell er veien å gå for å sikre en bærekraftig musikkbransje. Vi ser også at vår redaksjonelle profil med fokus på norsk musikk og nye måter å inspirere brukeren til å oppleve musikk er godt mottatt blant våre brukere,” sier Per Einar Dybvik i WiMP.

Undersøkelsen er basert på et representativt utvalg på tusen nordmenn og er gjennomført av Norstat i desember 2010, på oppdrag av WiMP.

For mer informasjon, kontakt:

Kristin Castillo Eldnes, Informasjonssjef i Aspiro, 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com eller Per Einar Dybvik, Sjef for Aspiro Music, 90104317, per.einar.dybvik@aspiro.com.

Om WIMP
WiMP er en norsk streamingtjenste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for PC, Mac, iPhone, Android samt Logitech Squeezebox. Les mer og finn pressemateriale på www.wimp.no/presse